Levels of Credibility of the Press within the Structural Model of Credibility
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v8i31.173Keywords:
Levels, Credibility, Press, within, Structural ModelAbstract
There is confusion between the concept of honesty and credibility arguing that their meaning is the same. ‘Credibility; is derived from the truth which means evidence of honesty, while ‘honesty’ means not lying and matching reality. The study of credibility begins globally at the end of the fifties of the second millennium to see the decline and refrain from reading newspapers, while it was studied in the Arab world in 1987. Global studies find several meanings of the concept of ‘credibility’ such as accuracy, completeness, transfer facts, impartiality, balance, justice, objectivity, trust, honesty, respect the freedom of individuals and community, and taking into account the traditions and norms.
Credibility has two dimensions: the credibility of the newspapers that deals with readers, and the credibility of journalism dealing with the source. There are three levels of ratification: initial ratification, ratification stemming from the content-communication, and final ratification.
The research concludes that there are four levels of credibility:
1- Level one represents the credibility of various media means
2- Level two measures the credibility of media tools
3- Level three focuses on discrimination and differentiation among media means by making a comparison between the traditional media and new technological one.
4- Level four measures audiences’ awareness of the ratification of media.
The importance of the study sheds light on a strong or weak decline in the credibility of the press or TV or online journalism, as well as on the strong competition among various media. The researcher finds that there are many factors affect the credibility; some is related to the source or means or communicator or the existing content or the importance of the study.
References
المعجم الوسيط, نخبه من أساتذة معجم اللغة العربية ,ح1,ط3,القاهرة: مطابع شركة الاعلانات المصرية ,1985,ص7
غاده عبد التواب, واقع الصحافة القومية ومصداقيتها في ظل اعلامي جديد , بحث مقدم الى المؤتمر السنوي الاول لكلية الاهرام الكنديه,لسنه2012 ,ص8
عزة عبد العزيز, مصداقيه الصحافة العربية-المفاهيم والمعايير,(القاهرة: الدار العربي للنشر والتوزيع ,2006,ص16
محمد سيد محمد, المصداقية في الاعلام العربي ,(القاهرة :دار المعارف,2006,ص74
حامد صالح الضامن , الموصل: مطابع دار الحكمة للطباعة والنشر,1991,ص139
محمد جمال , المعجم الاعلامي، (عمان: دار اسامه للنشر والتوزيع ,2006),ص309
مي العبد الله وعبد الكريم حسين, المعجم في المفاهيم للإعلام والاتصال,(لبنان: دار النهضة العربية ,2014,رقم المصطلح365 , ص 162
المنجد في اللغة والاعلام , (بيروت: دار المشرق,1986,ص411-420
معجم لسان العرب, من الانترنت بتصرف
محمد بن ابي بكر الرازي, مختار الصحاح, (بيروت: دار الكتاب بالعربي,1981)ص395
جلال الدين محمد وجلال الدين عبد الرحمن, تفسير الجلالين ,(دمشق: دار ابن كثير,1994)ص419
محمد حسين الطباطبائي ,مختصر تفسير الميزان ,(بيروت: مؤسسة الاعلمي للمطبوعات ,2006),ص149
المصحف الرقمي : برنامج بحث منصب على الكومبيوتر
صالح خليل ابو اصبع في الثقافة الإعلامية,(عمان: أمانة عمان, الدائرة الثقافيه,2008,ص46
نهى ميلور, صناعة الاخبار العربية, ترجمة حنان عبد الرحمن,(بيروت: المركز القومي للترجمة,2010,ص16
محمود علم الدين ,مصداقية الاتصال,(القاهرة: دار الوزان للطباعة والنشر,1989ص46
جميل صليبا, المعجم الفلسفي,ج2,(قم: دار ذوي القربى,1965),ص403
عزة عبد العزيز عثمان, مصداقية الاعلام العربي المفاهيم والمعايير ,(القاهرة: الدار العربي للنشر والتوزيع,2006) ص11
محمد سيد محمد, المصداقية في الاعلام العربي,(القاهرة: دار المعارف,2006ص32
منى جابر هادي, مصداقية مواقع بعض الصحف المصرية على الانترنت وعلاقتها بتفضيلات الجمهور المصري, اطروحة دكتوراه غير منشورة ,كلية الآداب ,جامعة المنوفية,2012,ص59
مجموعة مقالات بحثية من الانترنيت بتصرف ، الصحافة وازمة المصداقية.
عزة عبد العزيز, مصداقية الاعلام العربي, مصدر سابق,ص21-22
هويدا مصطفى, الأعلام والازمات المعاصرة , (القاهرة :دار مصر المحروسة,2004,ص149
محمود علم الدين ,مصداقية الاتصال, مصدر سابق,ص25
غادة عبد التواب اليماني, بحوث ودراسات في الاعلام الصحفي,(الاسكندرية :دار المعرفة الجامعة,2014),ص88
منى سعيد الحديدي وشريف درويش اللبان ,فنون الاتصال والاعلام المتخصص،(القاهرة: الدار المصرية اللبنانية,2009) ص 48-52
المصدر نفسه ، ص53
عربي المصري, هل انتقضت مصداقية وسائل الاعلام لان اعدادها زادت, الموقع الالكترونيwww.spara_sy.com
وسام نصر، مصداقية وسائل الاعلام المصرية الحكومية والخاصة اثناء الازمات ، بحث منشور في المجلة المصرية لبحوث الراي العام ،كلية الاعلام، جامعة القاهرة، العدد الاول ، المجلد العاشر لسنة 2010 ،ص 54
غادة عبد التواب اليماني ، واقع الصحافة القومية ومصداقيتها في ظل اعلامي جديد ، بحث مقدم للمؤتمر السنوي الاول لكلية الاهرام الكندية لسنة 2012، ص8
منى جابر عبد الهادي ، مصدر سابق ، ص 45-46
خالد صلاح الدين حسن ، مصدر سابق ، ص 132- 134
منى جابر عبد الهادي ، مصدر سابق ، ص40
منى جابر عبد الهادي ، مصدر سابق ، ص47
محمود علم الدين ، مصداقية الاتصال ، مصدر سابق ، ص 8-9
دينا احمد وبسنت عبد المحسن العقباوي ، مصداقية المضمون الخبري لمواقع التواصل الاجتماعي لدى الشباب السعودي ، بحث مقدم الى الجمعية السعودية للإعلام والاتصال ، جامعة الملك سعود لسنة 2012 ، ص7-8
خالد صلاح الدين ، مصدر سابق ص147
حنان احمد سليم ،مصداقية الاخبار في وسائل الاعلام لدى الجمهور الالماني ، بحث مقدم الى المؤتمر العلمي الدولي الرابع عشر، لكلية الاعلام، جامعة القاهرة لسنة 2008 ، ص 1210
محمد عبدالحميد ،بحوث الصحافة ،(القاهرة ،عالم الكتب،1992)ص238-240
محمد سيد محمد, مصدر سابق,ص95-98
محمد حسن عبد العزيز ، لغة الصحافة المعاصرة ، (بيروت المركز العربي للثقافة والعلوم، ب-ت) ، ص6-7
جان كلود ادبيات الاعلام، ترجمة رباب العابد ( بيروت مجد المؤسسة الاعلامية للدراسات والنشر، 2008) ص9
هالة اسماعيل بغدادي ، الاخباريات الفضائية العربية الواقع والطموح، الاسكندرية :المكتب الجامعي الحديث ، 2009) ص7
جان كلود ، مصدر سابق ،ص15-16
سليمان صالح ، ثورة الاتصال وحرية الاعلام ، ، ( عمان مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع ، 2007) ص146-147.
سهام نصار ، تأثير المصداقية على علاقة الصفوة بالصحافة ، المؤتمر العلمي السنوي كلية الاعلام ، جامعة بغداد 2003 ، ص 250
عبد الباسط عبد المعطي ، الاعلام وتزيف الوعي ، ( القاهرة : دار الفكر العربي ، 1979 ) ص26.
محمود علم الدين ,مصداقية الاتصال, مصدر سابق,ص37-39
رحيمة الطيب عيساني، مدخل الى الاعلام والاتصال ، (اربد عالم الكتب الحديث للنشر،2008)، ص71-72
محمد عبد الحميد ، نظريات الاعلام واتجاهات التأثير ، القاهرة : دار الكتب ، 2000 ) ، ص96 .
رحيمة الطيب ، مصدر سابق ، ص73
عبد الرحمن عربي وفيصل القاسم ومي العبد الله واخرون ، العرب والاعلام الفضائي ، ( بيروت : مركز دراسات الوحدة لعربية 2004) ص70-71
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.