The Motivations of Using Facebook by Old People and their Achieved Need

Authors

  • أحمد عبد الستار حسين, د. The presidency of the University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v9i35.126

Keywords:

The Motivations, Using Facebook, Old People, Achieved

Abstract

This research deals with the motives of the use of Facebook by elderly people and the achieved needs, which leads the researcher to ask an important question: why an old persons use Facebook and are the achieved needs through   which they got?  The research aims to find out the habits and patterns of using Facebook by old men and stands on the main motives of the elderly in their use of Facebook. It also identifies the most prominent needs that have been made for the elderly as a result of their use of Facebook.

The research is a descriptive one in which the researcher uses survey method to achieve the desired goals. The researcher has chosen a group of old men from Diyala province. The total sample number is about 120 people to clear their views through the questionnaire. The researcher has selected those who are using Facebook and their age is 60 years and above. They can read and write and having a scientific certification.

The researcher has reached to the following results:

1 - The respondents confirm that the main motive of their use of Facebook is linked to the aim of knowing current events, and then comes the goal of communicating and following-up news of friends and relatives.

  1. Respondents agreed that the most prominent achieved needs by the use of Facebook are: it makes them familiar with what is going on in the world around them and it helps them to create a communicative atmosphere with their friends and relatives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1- سمير محمد حسين، بحوث الاعلام، دراسة في مناهج البحث العلمي القاهرة : عالم الكتب ، 1995 ، ص147
(*) هذا التصنيف معتمد لدى وزارة التخطيط / الجهاز المركزي للإحصاء في اخر تقديرات سكانية للمحافظة صدرت عن الجهاز المركزي عام 2014
2- محمد عبد الحميد، البحث العلمي في الدراسات الإعلامية ، القاهرة : عالم الكتب ، 2000 ، ص139.
3- بركات عبد العزيز ، مناهج البحث الاعلامي : الاصول النظرية ومهارات التطبيق ، القاهرة : دار الكتاب الحديث ، 2011 ، ص165 .
(**) اسماء المحكمين الخبراء
- أ. د علي جبار الشمري / كلية الاعلام / جامعة بغداد
- أ. د جليل وداي حمود / كلية الفنون السمعية والمرئية / جامعة ديالى
- أ. د مهند محمد النعيمي / كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى
- أ. د حسين رشيد ياسين / كلية الاعلام / جامعة بغداد
- د. غالب كاظم جياد / قسم الصحافة / جامعة اهل البيت
4- مدين عمران التميمي ، استخدامات الشباب وسائل الاعلام الجديد والاشباعات المتحققة عنه ، اطروحة دكتوراه ، جامعة بغداد ، كلية الاعلام ، 2014 .
5- دحام علي حسين العبيدي ، دوافع استخدام الجمهور العراقي القنوات التلفزيونية الفضائية وحدود الاشباعات المتحققة ، اطروحة دكتوراه ، جامعة بغداد ، كلية الاعلام ، 2011 .
6- قيس ابراهيم علي ، احتياجات كبار السن من التلفزيون العراقي ، رسالة ماجستير ، جامعة بغداد ، كلية الاعلام ، 2005 .
(***) بما ان وزارة التخطيط العراقية / الجهاز المركزي للإحصاء لم يحدد أي معيار لكبار السن فقد اعتمد الباحث على الدراسات السابقة في تحديد من هم كبار السن وهم الذين تبلغ اعمارهم (60) سنة فما فوق .
7- رضا عبد الواجد أمين، النظريات العلمية في مجال الإعلام الالكتروني، بدون دار نشر، 2007، ص65.
8- ملفن ديفلر وساند را بول روكتش، نظريات وسائل الاعلام : ترجمة : كمال عبد الرؤف، القاهرة : الدار الدولية للنشر والتوزيع ، 1993 ،ص266 .
9- Abd El- Basit Ahmed Hashem, UsEs and Gratiflctions of online advertising a comparative study between germany and egept , degree of Doctor , Mass communications Techndogical university of Ilmenau, 2010,P.12
10 - حسن عماد مكاوي وليلى حسين السيد ، الاتصال ونظرياته المعاصرة ، القاهرة :الدار المصرية اللبنانية ، 1998 ، ص 241 .
11- محمد عبدالرؤوف إبراهيم، الصحافة المصرية الصادرة باللغة الانكليزية – دراسة للمضمون والجمهور خلال عامي 1997، 1998، اطروحة دكتوراه ، جامعة حلوان ، كلية الآداب ، 2000م ، ص 146 .
12- حسن عماد مكاوي وليلى حسين السيد ، مصدر سابق ، ص 249
13- عبدالله ممدوح مبارك ، دور شبكات التواصل الاجتماعي في التغير السياسي في تونس ومصر من وجه نظر الصحفيين الاردنيين ، رسالة ماجستير ، جامعة الشرق الاوسط ، كلية الاعلام ، 2012 ، ص41
14 - نرمين زكريا خضر، الآثار النفسية والاجتماعية لاستخدام الشباب المصري لمواقع الشبكات الاجتماعية دراسة على مستخدمي موقع FaceBook، بحث مقدم الى المؤتمر العلمي الأول (الأسرة والإعلام وتحديات العصر)، كلية الإعلام ، جامعة القاهرة، للفترة من 15-17 فبراير2009 .
15- فاطمة الزهراء عماري ، استخدام القنوات التلفزيونية الاخبارية لتفاعلية شبكات التواصل الاجتماعي :حلة الفيس بوك ، رسالة ماجستير ، جامعة الجزائر ، كلية العلوم السياسية والاعلام ، 2012 ، ص50 .
(****)- ازداد عدد التكرارات بسبب امكانية اختيار اكثر من بديل .
(*****) - ازداد عدد التكرارات بسبب امكانية اختيار اكثر من بديل .

Downloads

Published

2017-01-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

حسين أ. ع. ا. (2017). The Motivations of Using Facebook by Old People and their Achieved Need. ALBAHITH ALALAMI, 9(35), 33-60. https://doi.org/10.33282/abaa.v9i35.126

Similar Articles

1-10 of 125

You may also start an advanced similarity search for this article.