Palestinian Media Elite Attitudes towards Recording Cinemas in Addressing the Internal Situations

A Field Study

Authors

  • علاء الدين محمد عيّاش, أستاذ مساعد Palestinian Technology University

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v9i36.117

Keywords:

Palestinian, Elite Attitudes, Recording Cinemas, Addressing, Internal Situations, A Field Study

Abstract

The follower of the history of cinema in the world notes that cinema started recording one and these films are varied in their subjects, while the life of man was the material of these films to be in a creative artistic style.
If the Palestinian films produced by Palestinian directors do not have an impact on the local, Arab and international levels, this is due to the weakness in several technical fields or with the intention to make them bad or negligence of those who produce these films.
This research deals with the role played by Palestinian films in dealing with the internal situation from the point of view of the Palestinian media elite in terms of their exposure to films and the motives of this exposure and the expectations achieved.
The results of the research indicates that all the issues dealt with in the Palestinian films are not adequately addressed and that they do not express the international situation as required from the point of view of the respondents.

References

1 ))- باتريشيا أوفدرهايدي. الفيلم الوثائقي (مقدمة قصيرة جدًا)، ترجمة: شيماء طه الريدي، (القاهرة: كلمات عربية للترجمة والنشر، الطبعة الأولى، 2013م)، ص 17.
2 ()- نجوى محروس. السينما التسجيلية المصرية قضاياها ومشكلاتها، مجلة الفن المعاصر، (القاهرة: أكاديمية الفنون، المعهد العالي للسينما، مجلد 2، العددان 1-2، 1988م)، ص 4-5.
3 ()- منى سعيد الحديدي، سلوى إمام علي. أسس الفيلم التسجيلي- اتجاهاته واستخداماته في السينما والتليفزيون، (القاهرة: دار الفكر العربي، ط1، 2002م)، ص 11.
4 ))- باتريشيا أوفدرهايدي. مرجع سابق، ص 11.
5 ))- مختار السويفي. عشرون فيلمًا تسجيليًا عن الحياة والفن في مصر( تعقيب)، (القاهرة: الدار المصرية اللبنانية، ط1، 1992م)، ص 19.
6 ()- كرم شلبي. معجم المصطلحات الإعلامية ( إنجليزي- عربي)،(بيروت، دار الجيل، ط2، 1994م)، ص 295.
7 ()- محمود سامي عطا الله. الفيلم التسجيلي، الألف كتاب الثاني (188)، (القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1995م)، ص 8.
8 ))- منى الحديدي. الفيلم التسجيلي تعريفه اتجاهاته أسسه وقواعده،( القاهرة، دار الفكر العربي، ط2، 1990م)، ص 105.
9 ))- باتريشيا أوفدرهايدي. مرجع سابق، ص 9.
10 ()- نجوى محروس. السينما التسجيلية المصرية قضاياها ومشكلاتها. مرجع سابق، ص 3- ص 4.
11 ))- باتريشيا أوفدرهايدي. مرجع سابق، ص 12.
12 ()- فاطمة شعبان. السينما الفلسطينية الجديدة، خروج من العقائدية إلى أنسنة الفلسطيني، صحيفة الاتحاد، 19/10/2007م.
13 ()- بشار إبراهيم. السينما الفلسطينية في القرن العشرين 1935-2001، الفن السابع (45)، ( دمشق: منشورات وزارة الثقافة- المؤسسة العامة للسينما، 2001م)، ص 217.
14 ()- مصطفى أبو علي. موقع الجزيرة نت، تاريخ الزيارة 15-12-2012م، http://www.aljazeera.net/NR/exeres/82D4B34F-8FE3-4D60-A108-48EE5E4B4A71
15 ()-Nurith Gertz, George Khleifi, “Palestinian Cinema: Landscape, Trauma and Memory
,Published by Edinburgh University Press, 2008, P 3.
16 ))- فاطمة شعبان. مرجع سابق.
17 ()- علاء الدين عيّاش. ملامح الأفلام التسجيلية الفلسطينية،( القاهرة: دار العين للنشر والتوزيع، 2011م)، ص 95.
18 ()- سليم أبو جبل. من سينما الثورة إلى سينما الديجيتال، موقع بيتنا، تاريخ الزيارة 8/9/2013م، http://www.bettna.com/articals/1005/salem31005.htm
19 ()- عدنان مدانات. تحولات السينما العربية المعاصرة- قضايا وأفلام، (عمّان: دار كنعان للدراسات والنشر والخدمات الإعلامية، ط1، 2004م)، ص231.
20 ()- علاء الدين عيّاش. ملامح الأفلام التسجيلية الفلسطينية، مرجع سابق، ص 95، ص 96.
21 ()- حسّان أبو غنيمة. فلسطين والعين السينمائية. مرجع سابق، ص 35.
22 ))- علاء الدين عيّاش. ملامح الأفلام التسجيلية الفلسطينية، مرجع سابق، ص 96.
23 ))- علاء الدين محمد عياش. معالجة الأفلام التسجيلية الفلسطينية للقضية الفلسطينية، رسالة ماجستير غير منشورة، (القاهرة، قسم الدراسات الإعلامية، معهد البحوث والدراسات العربية، 2009م).
24 ))- عز الدين شلح. معالجة السينما الروائية الفلسطينية لانتفاضة الأقصى، رسالة ماجستير غير منشورة، (القاهرة، قسم الدراسات الإعلامية، معهد البحوث والدراسات العربية، 2008م).
25 ()- Elana Shefrin.Re-Mediating the Israeli-Palestinian Conflict: The Use of Films to Facilitate Dialogue, PhD thesis, (The College of Arts and Sciences, Georgia State University, March 19, 2007).
26 ()- خالد أبو قوطة. استخدام التكنولوجيا الحديثة في الإنتاج التليفزيوني/ دراسة حالة على الإنتاج التليفزيوني التسجيلي الفلسطيني، رسالة ماجستير غير منشورة،( القاهرة، قسم الدراسات الإعلامية، معهد البحوث والدراسات العربية، 2007م).
27 ()- Livia Alexander. Conflicting Image: Palestinian and Israeli Cinemas 1988-1998, PhD thesis, (New York University, U.S.A. Feb 2002).ملخص
28 ()- محمد الحضيف. كيف تؤثر وسائل الإعلام؟ دراسة النظريات والأساليب،( الرياض: مكتبة العبيكان، ط2، 1998م)، ص 26.
29 ()- Thomas Ruggiero. Uses and Gratification Theory in 2Lst Century, Mass Communication and Society, Volume 3, Number 1, 2001, P 7.
30 ()- خديجة بريك. جمهور البرامج الوثائقية في القنوات الفضائية. رسالة ماجستير، غير منشورة،(الجزائر: قسم علوم الإعلام والاتصال، كلية الحقوق، جامعة الحاج لخضر-باتنة، 2009م)، ص 202.

Downloads

Published

2017-04-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

عيّاش ع. ا. م. (2017). Palestinian Media Elite Attitudes towards Recording Cinemas in Addressing the Internal Situations: A Field Study. ALBAHITH ALALAMI, 9(36), 107-134. https://doi.org/10.33282/abaa.v9i36.117

Similar Articles

1-10 of 338

You may also start an advanced similarity search for this article.