Analytical Approaches between New Media and Traditional Media
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v9i36.115Keywords:
Analytical, Approaches, Media, Traditional MediaAbstract
The research deals with an analytical approach between new media and traditional one in the light of the changes imposed by technology, which has been able to change a number of common concepts in the field of communication and media. The researcher tries to find an analytical explanation of the relationship between technology by being an influential factor in building the information society, which is the basis of new media, and the technical output that influenced the forms of social relations and linguistic construction as a human communication tool. The research deals with an analytical approach between new media and traditional one in the light of the changes imposed by technology, which has been able to change a number of common concepts in the field of communication and media. The researcher tries to find an analytical explanation of the relationship between technology by being an influential factor in building the information society, which is the basis of new media, and the technical output that influenced the forms of social relations and linguistic construction as a human communication tool. The researcher formulated the problem of the research with s set of questions: 1- What is the language of communication in the new media? 2- What is the relationship between new media and the traditional one? The researcher concludes with a number of results. These are as follow: 1- There is a change in the language used in the new media according to the need required by the technical system of social communication2- There is a relationship between the new media and the traditional one based on the mutual need for information and the difference stems from the great ability of the impact of technology in the new media and the continuous adaptation of the elements of the communication process in the new media with technological results3- There is a need to theoretical construction that enables the communication process to progress according to the concept of speed and time as factors in the communication process and a product of the development of technology.
References
∗ النتويعة اللغوية: هي عبارة عن منظومة من التعبير اللغوي يَحكم استخدامها عوامل تتعلق بالموقف. وفي أوسع معانيه، يضم هذا المفهوم الكلام والكتابة، واللهجات الإقليمية والطبقية، والأنماط المهنية (مثل اللغة القانونية والعلمية)، والتعبير اللغوي الإبداعي (مثلما في الأدب)،ومدى وأسعاً من الأساليب الأخرى للتعبير، والتنويعات.
2- ديفيد كريستال، اللغة وشبكة المعلومات العالمية، ترجمة : أحمد شفيق الخطيب، (القاهرة،المركز القومي للترجمة، 2010م)، ص 17.
3- ديفيد كريستال، نفس المصدر السابق، ص 18.
**التينور: هو أعلى أصوات الرجال. أما الباص فهو الصوت العميق الخفيض.
∗ ∗* هانز جورج جادامير هو مؤسس مدرسة التأويل. وأضاف أن التفسير يجب أن يتجنب العشوائية والقيود الناشئة عن العادات العقلية، مع التركيز على الأشياء ذاتها وعلى النصوص. وأكد أنه دائما ما نقترب من النص عن طريق مشروع نقوم به أو عن طريق فكرة ما عن الذي يقال عنه. ويتغير هذا المشروع ويتم إعادة صياغته بالقراءة المتعمقة للموضوع، ومن هنا نلجأ إلي تأكيد أو تغيير الافتراضات. وكما يمكن أن تمتد هذه العملية إلى ما لا نهاية، فإنه لا يمكننا أبدا الجزم بإن لدينا تفسير قاطع أو نهائي حيال هذا الأمر.
4- انظر : غنيمة كولوقلي، نظرية التلقي، خلفياتها الإبستمولوجية وعلاقتها بنظريات الاتصال، ( الجزائر، دار التنوير، 2013م) ، ص 45.
5- عبد الكريم شرفي، من فلسفات التأويل إلى نظريات القراءة، (بيروت، الدار العربية للعلوم منشورات الاختلاف، 2007م ) ص 47.
6- أنظر : د. نبيل علي ، د. نادية حجازي، الفجوة الرقمية رؤية عربية لمجتمع المعرفة، سلسلة عالم المعرفة العدد 318، ( الكويت، مطابع السياسة ، 2005م) ، ص 307-308.
∗*** إريك آرثر بلير (بالإنكليزية: Eric Arthur Blair) الاسم الحقيقي لجورج أورويل :هو صحافي وروائي بريطاني. عمله كان يشتهر بالوضوح والذكاء وخفة الدم والتحذير من غياب العدالة الاجتماعية ومعارضة الحكم الشمولي وإيمانه بالاشتراكية الديمقراطية. كتب أورويل في النقد الأدبي والشعر الخيالي والصحافة الجدلية. أكثر شيء عرف به هو عمله الديستوبي رواية 1984 التي كتبها في عام 1949م وروايته المجازية مزرعة الحيوان عام 1945م، وكتابه تحية لكتالونيا في عام (1938) كان ضمن رصيد خبراته في الحرب الأهلية الإسبانية، والمشهود به على نطاق واسع على أنه مقاله الضخم في السياسية والأدب واللغة والثقافة. في عام 2008م وضعته صحيفة التايمز في المرتبة الثانية في قائمة «أعظم 50 كاتب بريطاني منذ عام 1945»استمرت تأثير أعمال أوريل على الثقافة السياسية السائدة ومصطلح أورويلية الذي يصف ممارسات الحكم الاستبدادي والشمولي والتي دخلت في الثقافة الشعبية مثل ألفاظ عديدة أخرى من ابتكاره مثل الأخ الأكبر، التفكير المزدوج ، الحرب الباردة وجريمة الفكر وشرطة الفكر.
7- د. أحمد عبد المجيد، د. فوزي هادي الهنداوي، مصدر سابق، ص 67.
8- نبيل علي ، الثقافة العربية وعصر المعلومات : رؤية لمستقبل الخطاب الثقافي العربي، (الكويت، عالم المعرفة، 2001) ، ص 265.
9- برنارد بوليه ، نهاية الصحافة ومستقبل الإعلام، ترجمة: خالد طه، ( بيروت ، الدار العربية للعلوم ناشرون، 2011م) ، ص 115.
10- د. سليمان صالح، ثورة الاتصال وحرية الإعلام ، ( بيروت، مكتبة الفلاح للنشر، 2007م) ، ص 364.
11- د. سليمان صالح ، المصدر السابق ، ص 365.
12- د. محمد بن سعود البشر، نظريات التأثير الأعلامي، ( الرياض، غيثان للنشر، 2003م) ، ص 129.
13- Stanley J. Baran, Dennis K. Davis , “ Mass communication theory, foundations, ferment, and future” , USA. (2009), p 255 .
14- د. أديب خضور، مدخل إلى الصحافة نظرية وممارسة ، ( دمشق، المكتبة الإعلامية ، 2008م ، ط8) ، ص 17.
15- د. حسن عماد مكاوي، د. ليلى حسين السيد، ( القاهرة ، الدار المصرية اللبنانية، 2009، ط8) ، ص 75.
16- د. عثمان بن محمد الأخضر العربي، النظريات الإعلامية المعيارية ماذا بعد نظريات الصحافة الأربع، (الكويت، جامعة الكويت، 1996م) ، ص 25.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.