The impact of new media in social relations

(A field study on a sample of young people in Baghdad)

Authors

  • علاء حسين جاسم النداوي, د. University of Baghdad - college of media

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v9i37.110

Keywords:

impact, media, social relations

Abstract

Modern communication and media technology has pioneered new horizons and curried out deep changes in the various fields of social life, It effected enormously human communication as well.
Content one Who late the developments which have effected the social relations ،due to the new media ،especially Face book ,will certainly notice the far cry changes of the social relation net which has been effected ,in a way or another ،the accelerated development ،under the appearance of the so called the virtual society .
Face book has embodied the means – communication ,which has become an important turn point in the social communication .
It is the point the present paper tries to expose an discuss by a field study curried on a sample of the Iraqi capital ، Baghdad as this slice is the one that deals with Face book attentively ، and because Baghdad has mixed in repents all the components of the Iraqi society .
The objective reasons behind the subject of the study lies in the importance of its subject matter, a vital and modern one, in addition ,the studies which address the impact of new media, particularly Face book, and its effect on the Iraqi society .

References

1. د. سمير محمد حسين ، بحوث الإعلام، دراسات في مناهج البحث العلمي، (القاهرة: عالم الكتب ، 1999) ، ص69.
2. ربحي مصطفى عليان. عثمان محمد غنيم، مناهج وأساليب البحث العلمي: النظرية والتطبيق، (عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع، 2000)، ص42.
3. سمير محمد حسن ، بحوث الإعلام – الأسسوالمبادئ ، القاهرة ، عالم الكتب ، 1976 ، ص178.
4. د.بشرى جميل الراوي ، دور مواقع التواصل الاجتماعي في التغيير ، مجلة الباحث الإعلامي ، بغداد ، العدد 18 ، ت1 - ت2 - ك1 ، 2012 ، ص96.
5. http://computing dictionary.the freedictionary.com/new+media
6. زاهر راضي ، استخدام مواقع التواصل في العالم العربي ، مجلة التربية ، العدد 15 ، جامعة عمان الاهلية ، 2003 ، ص23.
7. د.عباس مصطفى صادق ، الإعلام الجديد ــ المفاهيم والوسائل والتطبيقات (عمان: دار الشروق ، 2008) ص33.
8. د.مي العبد الله ، الاتصال والديمقراطية (بيروت: دار النهضة العربية ، 2005) ص21.
9. د.نصر الدين لعياضي ، الرهانات الابستمولوجية والفلسفية للنهج الكيفي نحو افاق جديدة لبحوث الإعلام والاتصال في المنطقة العربية ، ابحاث مؤتمر الإعلام الجديد ، جامعة البحرين ، ابريل ، 2009.
10. د.بشرى جميل الراوي ، مصدر سابق ، ص98-99.
11. د.عزة مصطفى الكحكي ، استخدام الانترنت وعلاقته بالوحدة النفسية وبعض العوامل الشخصية لدى عينة من الجمهور بدولة قطر ، ابحاث مؤتمر الإعلام الجديد ، مصدر سابق ، ص269-272.
12. للمزيد ينظر: د.عبد الامير الفيصل ، دراسات في الإعلام الالكتروني ، (الامارات: دار الكتاب الجامعي ، 2014)
13. د.عبد الله الزين الحيدري ، ما المقصود بالزمن الميدياتيكي ، مدونة اجيال.

Downloads

Published

2017-07-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

جاسم النداوي ع. ح. (2017). The impact of new media in social relations: (A field study on a sample of young people in Baghdad). ALBAHITH ALALAMI, 9(37), 133-150. https://doi.org/10.33282/abaa.v9i37.110

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 354

You may also start an advanced similarity search for this article.