Qualitative Research in Public Relations An Analytical

Study of Public Relations› Researches in Iraq from 1989 to 2016

Authors

  • سالم جاسم محمد العزاوي, أ.م.د University of Baghdad - college of media

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v9i38.89

Keywords:

Public Relations, Research, Public Relations, Iraq for the period from 1989 to 2016

Abstract

In the mist of developments in the course of scientific research in general and humanities in particular and the accompanying changes in the visions and policies inspired by the need for these sciences to follow the qualitative methods in dealing with many of the topics or problems that require for their solution to obtain qualitative information which can be provided by resorting to quantitative research. Therefore, a new trend has emerged in many public relations› researchers who believe that qualitative research methods should be used by establishing scientific foundations and methodological classification based on the use of these methods and determining the nature of the subjects applied in them to reach results that are characterized by flexibility, depth and accuracy.

References

(1) روجر ويمر ، جوزيف دومينيك ، مدخل الى مناهج البحث الاعلامي ، ترجمة صالح ابو اصبع ، فاروق منصور (( بيروت : مركز دراسات الوحدة العربية ، 2013)) ص210
(2) عبد القادر عبدالله عرابي ، المناهج الكيفية في العلوم الاجتماعية (( دمشق : دار الفكر ، 2007 )) ص41
(3) محمد عبد العال النعيمي واخرون ، طرق ومناهج البحث العلمي (( عمان : دار الوراق للنشر والتوزيع ب ت )) ص273
(4) عبد القادر عبدالله عرابي ، مصدر سبق ذكره ، ص43-44
(5) المصدر نفسه ، ص49
(6) محمد عبد العال النعيمي واخرون ، مصدر سبق ذكره ، ص274
(7) فريد كامل ابو زينة واخرون ، مناهج البحث العلمي طرق البحث النوعي ط2 (( عمان : دار المسيرة ، 2007 )) ص39
(8) صلاح مراد ، فوزية هادي ، طرائق البحث العلمي وتصميماتها واجراءاتها (( القاهرة : دار الكتاب الحديث ، 2012 )) ص548-549
(9) سمير محمد حسين ، بحوث الاعلام (( القاهرة : عالم الكتب ، 2006 )) ص161
(10) بركات عبدالعزيز ، مناهج البحث الاعلامي (( القاهرة : دار الكتاب الحديث ، 2011 )) ص494
(11) صلاح مراد ، فوزية هادي ، مصدر سبق ذكره ، ص558
(12) عامر قنديلجي وايمان السامرائي ، البحث العلمي الكمي والنوعي (( عمان : دار اليازوري ، 2009 )) ص147
(13) شيماء ذو الفقار زغيب ، مناهج البحث والاستخدامات الاحصائية في الدراسات الاعلامية (( القاهرة : الدار المصرية اللبنانية ، 2009 )) ص191
(14) محمد فتحي عبد الهادي ، البحث ومناهجه في علم المكتبات والمعلومات ، ط3 ( القاهرة : الدار المصرية اللبنانية ، 2009) ص167
(15) محسن علي عطية ، البحث العلمي في التربية (( عمان : دار المناهج للنشر والتوزيع ، 2010 )) ص229
(16) المصدر نفسه ، ص221 .
(17) حسين محمد حسنين ، أسلوب المجموعة البؤرية (( عمان : مطبعة مجدلاوي ، 2002 )) ص 90 .
(18) شيماء ذو الفقار زغيب ، مصدر سبق ذكره ، ص218
(19) عامر قنديلجي وايمان السامرائي ، مصدر سبق ذكره ، ص325
(20) المصدر نفسه ، ص58
(21) محمد عبد العال النعيمي واخرون ، مصدر سبق ذكره ، ص278-279
(22) فريد كامل ابو زينة واخرون ، مصدر سبق ذكره ، ص 72
(23) عبد القادر عبدالله عرابي ، مصدر سبق ذكره ، ص44
(24) عامر قنديلجي وايمان السامرائي ، مصدر سبق ذكره ، ص278ــ279
(25) روجر ويمر ، جوزيف دومينيك ، مصدر سبق ذكره ، ص215-216
(26) بركات عبدالعزيز ، مصدر سبق ذكره ، ص515
(27) روجر ويمر ، جوزيف دومينيك ، مصدر سبق ذكره ، ص716

Downloads

Published

2017-11-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

محمد العزاوي س. ج. (2017). Qualitative Research in Public Relations An Analytical: Study of Public Relations› Researches in Iraq from 1989 to 2016. ALBAHITH ALALAMI, 9(38), 95-114. https://doi.org/10.33282/abaa.v9i38.89

Similar Articles

1-10 of 369

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)