Lawyers’ Use of the Website of the Supreme Judicial Council and the Gratifications Obtained from It Drawn Research Submitted for the Study of the Higher Professional Diploma
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v14i56.883Keywords:
Lawyers;Website;Supreme Judicial Council.Abstract
The field study of this paper focused on the motives for lawyers to use the website
of the Supreme Judicial Council, and the gratifications achieved as a result of its use.
This study sought to achieve a number of goals, including:
1. Monitoring the patterns of lawyers’ use of the website of the Supreme Judicial Council.
2. Determining the forms that lawyers use to interact on the website of the Supreme
Judicial Council.
This study is a descriptive in kind as the researcher relied on the ‘survey method’ in
its study of the external audience (lawyers) using the questionnaire and scale toolThe questionnaire was distributed among a deliberately chosen sample, consisting of
(160) lawyers who used the website of the Supreme Judicial Council. The study ended
with a set of results, the most important of which are:
A. It turns out: Lawyers’ use of the website of the Supreme Judicial Council is as follows:
Lawyers’ use of the website which came in first place is of (on average twice
a week), followed by second place is of (three times a week), and third is of (once a
week).
B. The results showed that: The utilitarian motives for lawyers’ use of the website
were as follows: the one is ranked first (it keeps me in line with the development
in my legal field), while the one ranked last (it gives me the opportunity to express
my opinion on various legal cases). As for ritual motives, this category is ranked first
(which contributes to the dissemination of legal texts that are useful to others), while
the category (which helps to get rid of personal problems and forget them and the
desire to have fun) is ranked last..
References
أحمد عبد الستار حسين. )كانون الثاني - شباط - آذار, 2017 (. دوافع استخدام كبار السن للفيس بوك والاشباعات.
الباحث الإعلامي، 9) 35 (، 33 – 60 . doi: https://doi.org/10.33282/abaa.v9i35.126
اسعد سحاب الزيدي. ) 2019 (. دور الموقع الالكتروني لجامعة ديالى في الترويج لنشاطات الجامعة:
) بحث الدبلوم العالي المهني في الاعام غير منشور(. بغداد، جامعة بغداد: كلية الاعام .
بركات عبد العزيز. ) 2011 (. مناهج البحث الإعلامي: الاصول النظرية ومهارات التطبيق. القاهرة:
دار الكتب.
جريدة الوقائع العراقية. ) 3 كانون الثاني, 2017 (. قانون مجلس القضاء الاعلى رقم 45 لسنة 2017 .
جريدة الوقائع العراقية) 4432 (.
رجاء محمود ابو عام. ) 2004 (. مناهج البحث في العلوم النفسية و التربوية )المجلد 4(. القاهرة: دار
النشر للجامعات.
رجاء هياس الحربي، و سعود سيف السهيلي. ) 2011 (. الاعام السياحي : مفاهيمه وتصبيقاته . الاردن،
عمان: دار اسامه للنشر والتوزيع.
رضا عبد الواحد أمين. ) 2007 (. النظريات العلمية في مجال الاعام الالكتروني. بدون دار نشر.صفحة
. القاهرة، جامعة الأزهر : قسم الصحافة والإعام .
سامي طايع. ) 2001 (. بحوث الاعلام . القاهرة: عالم الكتب.
سكرة علي حسن البريدي. ) 31 يناير/كانون الثاني, 2017 (. واقع استخدام طاب المرحلة الثانوية
للمواقع الإلكترونية المدرسية و دورها في تحقيق التوافق الأكاديمي : دراسة ميدانية مقارنة.
مجلة البحوث الإعلامية، 2017 ) 47 (، 221 - 264 .
سمير محمد حسين. ) 1999 (. بحوث الاعام: دراسات في مناهج البحث الإعلامي. القاهرة: عالم الكتب.
سوزان القليني. ) 2003 (. علم النفس الإعلامي : المداخل النفسية للاعام. القاهرة: دار النهضة العربية
للنشر والتوزيع.
شيرين علي موسى. ) 2005 (. المواقع الاخبارية الالكترونية. مصر، القاهرة: دار العالم العربي.
صباح انور محمد. )تموز - آب - أيلول, 2017 (. استخدامات العلاقات العامة الرقمية في عمل الجامعات
العراقية: دراسة مسحية للعاملين في العلاقات العامة. الباحث الإعلامي، 9) 37 (، 67 – 90 .
doi:https://doi.org/10.33282/abaa.v9i37.106
علي طاهر مبارك. ) 2007 (. الاذاعة والتلفزيون والمعرفة الرياضية في عصر التحديات. القاهرة:
الهيأة المصرية العامة للكتاب.
فطوم لطرش، و خيضر بسكرة. ) 2013 (. استخدام الطلبة للموقع الالكتروني الرسمي للجامعة والاشباعات
المتحققة منه دراسة مسحية على عينة من طلبة علوم الاعام والاتصال: ) رسالة ماجستير(.
الجزائر، جامعة محمد خيضر: بسكرة.
كامل خورشيد مراد. ) 2011 (. الاتصال الجماهيري والاعام : التطور الخصائص النظريات. عمان:
دار المسيرة للنشر والتوزيع.
العدد ) 56 ( مجلة الباحث الالاعلالامي استخدام المحامين للموقع الالكتروني لمجلس القضاء الأعلى
محمد عبد الحميد. ) 2000 (. البحث العلمي في الدراسات الإعلامية. القاهرة: عالم الكتب.
محمد مصطفى حسين. )العراق, 2010 (. تقييم جودة المواقع الالكترونية. تكريت للعلوم الادارية
والاقتصادية، 6) 18 (، الصفحات 35 - 58 .
محمد منير حجاب. ) 2010 (. نظريات الاتصال. القاهرة: دار الفجر للنشر والتوزيع.
مرفت الطرابيشي. ) 2007 (. علم النفس الإعلامي : الاسس والمبادئ. القاهرة : دار النهضة العربية.
منى احمد المصري. ) 2010 (. الكتاب والادباء الأردنيون والاشباعات المتحققة لهم من رسائل الاعام
التقليدية والرقمية: )رسالة ماجستير منشورة( . الأردن، جامعة الشرق الأوسط : كلية الاعام.
References
Ahmed Abdulsattar Hussein. (January-February-March 2017). Motives for older people’s
use of Facebook and gratification. Al – Bahith Al A’alami, 9 (35), 33-60.
doi: https://doi.org/10.33282/abaa.v9i35.126
Asaad Sahab Al-Zaidi. (2019). The role of the University of Diyala website in promoting
the university’s activities: (Unpublished research of higher professional
diploma in the media). Baghdad, University of Baghdad: College of Mass
Communication.
Barakat Abdel Aziz. (2011). Media research methods: theoretical foundations and application
skills. Cairo: Egyptian National Library and Archives.
Iraq newspaper. (January 3, 2017). Law of the Supreme Judicial Council No. 45 of
Iraqi Official Gazette (4432).
Raja Mahmoud Abu Allam. (2004). Research Methods in Psychological and Educational
Sciences (Volume 4). Cairo: Dar al-Nashr lil-Jamiat house.
Rajaa Hayas Al-Harbi and Saud Saif Al-Sahili. (2011). Tourism media: its concepts and
applications. Jordan, Amman: Osama House for Publishing and Distribution.
Reda Abdel Wahed Amin. (2007). Scientific theories in the field of electronic media.
Without a publishing house. Page 65. Cairo, Al-Azhar University: Department
of Press and Media.
Sami Taya. (2001). Media research. Cairo: Alam Al Kotob house.
Soukra Ali Hassan Al-Baridi. (January 31, 2017). The reality of secondary school students’
use of school websites and their role in achieving academic compatibility:
a comparative field study. Journal of Media Research, 2017 (47), 221-264.
Sameer Muhammed Hussain. (1999). Media Research: Studies in Media Research
Methods. Cairo: Alam Al Kotob house.
العدد ) 56 ( مجلة الباحث الالاعلالامي استخدام المحامين للموقع الالكتروني لمجلس القضاء الأعلى
Suzan Al-Qalini. (2003). Media Psychology: Psychological Approaches to Media.
Cairo: Dar Alnahda (Arab Renaissance House for Publishing and Distribution).
Sherine Ali Moussa. (2005). Electronic news sites. Egypt, Cairo: House of the Arab
World.
Sabah Anwar Muhammad. (July - August - September 2017). The uses of digital public
relations in the work of Iraqi universities: a survey of public relations workers.
Al-Bahith Al-A’alami 9 (37), 67-90. doi: https://doi.org/10.33282/abaa.
v9i37.106
Ali Taher Mubarak. (2007). Radio, television and sports knowledge in the age of challenges.
Cairo: The Egyptian General Book Authority.
Fatum al-Atrash and Khader Biskra. (2013). Students’ use of the official website of the
university and the gratuities that were obtained from it. An exploratory study
on a sample of students of media and communication sciences: (Master’s thesis).
Algeria, University of Mohamed Khidr: Biskra.
Kamel Khurshid Murad. (2011). Mass Communication and Media: Evolution, Characteristics,
and Theories. Amman: Dar Al Masirah for Publishing and Distribution.
Mohammed Abdulhameed. (2000). Scientific research in media studies. Cairo: Alam
Al Kotob for publishing.
Muhammad Mustafa Hussain. (Iraq, 2010). Websites quality assessment. Tikrit for
Administrative and Economic Sciences, 6 (18), pp. 35-58.
Muhammad Munir Hijab. (2010). Communication theories. Cairo: Dar Al-Fajr for
Publishing and Distribution.
Mervat Tarabishi. (2007). Media Psychology: Foundations and Principles. Cairo: Dar
Alnahda for publishing and distribution.
Mona Ahmed Al-Masry. (2010). Jordanian writers and their gratitude for traditional
and digital media messages: (published master’s thesis). Jordan, Middle East
University: College of Mass Communication.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 outhor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.