Social Media Networks and Freedom of Expression of Individual Rights and Social Diversity
Facebook is a Sample
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v9i38.87Keywords:
social networking sites, Facebook, social diversity, rights.Abstract
We are, today, facing a torrent of information, ideas, images and videos due to advances of communication technology and electronic publishing. In addition to the proliferation of social networking sites that allow individuals to use them and participate in their channels without any restrictions limiting their freedom in publishing. Due to these sites many terms have emerged like alternative media which use internet and its various techniques to serve its objectives notably the freedom of expression without restrictions. This research studies the phenomenon of interactive media i.e. alternative media through Facebook along with the freedom that makes it spreading in the society and the relation of individual freedom with social diversity within the fabric of Arab societies particularly Iraqi society.
This study relies on survey method to monitor codifiable reality across Facebook, the characteristics of its users and its impact on the social structure and informatics for individuals and society. This can be done through asking the users of Facebook site to understand the nature of the positive and negative impact of their use of social networking sites; whether these sites have contributed towards achieving the culture of citizenship respect and its value for the individuals within the community that can›t sleep i.e. the community of social networking sites.
References
1. حمدي بشير ، ظاهرة الاعلام الاجتماعي : ابعادها الاقتصادي والسياسية والامنية في العالم العربي ( عمان ، دار امواج للنشر والتوزيع 2014) ، ص17 .
2. جمال سند السويدي ، وسائل التواصل الاجتماعي ودورها في التحولات المستقبلية من القبيلة الى الفيسبوك ط4 ، (دولة الامارات العربية المتحدة ، 2014 ) ، ص 22- 23 .
3. حسام الهامي و د. احمد سمير حماد و د. مها عبد المجيد ،مناهج البحث في الاعلام الجديد ، ( القاهرة ، دار الوابل الصيب للنشر والتوزيع ، 2013 ) ، ص 56.
4. ينظر كلاٌ من :
• عباس مصطفى صادق ، الاعلام الجديد المفاهيم والوسائل والتطبيقات ،(عمان ، دار الشروق للنشر والتوزيع ،2008 )
• محمد عبد الحميد ، المدونات الاعلام البديل ،(القاهرة ، عالم الكتب ، 2009)
• شريف درويش اللبان ، مداخلات في الاعلام البديل والنشر الالكتروني على الانترنت ، ( القاهرة ، دار العالم العربي للنشر و التوزيع ، 2011).
5. د. سماح عبد الرزاق الشهاوي و د. فاطمة الزهراء عبد الفتاح ، دراسات في الصحافة الالكترونية والاعلام الجديد ، ( القاهرة ، دار النهضة العربية ، 2016 )، ص 97 .
6. نفس المصدر ، ص 205 .
7. يوجينيا سيابيرا ، ترجمة احمد المغربي ، التنوع الثقافي والاعلام العالمي ، ( القاهرة ، دار الفجر للنشر والتوزيع ، 2012 ) ، ص 20 .
8. د. سماح عبد الرزاق و د. فاطمة الزهراء عبد الفتاح ، م .س ، ص 174 – 177 .
9. ترجمة احمد المغربي ، م . س ، ص 31 – 32 .
10. سليمان صالح ، اخلاقيات الاعلام ،ط3، ( الكويت ، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع ، 2012 ) ، ص 156.
* تم احتساب النسب المئوية في الجداول ( 8-11-13-20-21-22-23)
عبر تقسيم التكرارات (التي يمكن فيه للمبحوث تحديد اكثر من اختيار ) على حجم العينة البالغة(140) لبيان نسبة الفئة وفقاً لحجم العينة المحددة .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 ALBAHITH ALALAMI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.