Features of news coverage during Covid-19 crisis
Content analysis on a sample of global news accounts on Twitter
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v14i55.860Keywords:
News Coverage; Covid-19; Crisis; TwitterAbstract
This study aims to analyze the messages of a number of global news outlets on Twitter. In order to clarify the news outlets tactics of reporting, the subjects and focus during the crisis related to the spread of the Covid-19 virus. The study sample was chosen in a deliberate manner to provide descriptive results. Three news sites were selected: two of the most followed, professional and famous international news sites: New York Times and the Guardian, and one Arab news site: Al-Arabiya channel.
A total of 18,085 tweets were analyzed for the three accounts during the period from (1/3/2020) to (8/4/2020). A content analysis form was used to analyze the content of the news coverage. The results indicate an increase in the percentage of negative news related to the crisis in news coverage, and less interest in health aspects, while news related to the political aspects of the crisis received higher attention.
References
أحمد شياع عاني. (2015). "التغطية الإخبارية للأزمة السياسية في العراق 2014 لموقعي الجزيرة نت والعربية نت: دراسة تحليلية"(رسالة ماجستير). جامعة الشرق الأوسط.
أحمد فاروق رضوان. (2012). استخدام الموقع الالكتروني للمنظمة في إدارة اتصالات الأزمة . المجلة العربية للإعلام والاتصال(8).
جمال أحمد. (2009). " أطر إنتاج الخطاب الخبري في المواقع الإلكترونية في الأزمات الدولية، دراسة حالة لموقعي BBC والعالم". المجلة المصرية لبحوث الإعلام(34).
حليمة عايش. (2018). "المواقع الإلكترونية الإخبارية استراتيجيات أم انتهاكات" . مجلة الحكمة للدراسات الإعلامية والاتصالية(13)، 25 - 41.
طه نجم. (2007). الأطر الإخبارية للمقاومة الإسلامية اللبنانية في الصحافة العربية: دراسة تحليلية لعينة من صحيفتي الوطن السعودية وتشرين السورية خلال الحرب الإسرائيلية على لبنان العدد 21. المجلة لبحوث الاعلام(21).
عبد الرزاق الدليمي. (2016). نظريات الاتصال في القرن الحادي والعشرين. الكويت: دار اليازوري.
عبدالرحمن الشامي. (2021). معالجة الصحافة الإلكترونية اليمنية لجائحة كورونا: دراسة تحليلية.
عبدالصادق حسن. (2015). "أطر معالجة المواقع الالكترونية المصرية للمضامين الاخبارية السياسية الخليجية : دراسة مقارنة بين موقعي اليوم السابع المصري اليوم". المجلة العلمية لبحوث العلاقات العامة والإعلان، 2015(4)، 241- 347.
عزام علي عنانزة. (2017). " تغطية المواقع الإلكترونية الإخبارية الأردنية للعدوان الإسرائيلي على غزة عام 2014". مجلة اتحاد الجامعات العربية للآداب، 14(1)، 283- 311. doi:10.51405/0639-014-001-012
محمد عبد الحميد. (2004). نظريات الإعلام واتجاهات التأثير (الإصدار ط3). القاهرة: عالم الكتب.
ميرال مصطفي عبدالفتاح. (2018). "الأطر المصورة للأزمة السورية في المواقع الإلكترونية للقنوات الإخبارية الدولية. المجلة المصرية لبحوث الرأي العام، 17(2)، 447 – 495.
ميرهان طنطاوي. (2016). الاستجابة الاتصالية لشرکات الطيران أوقات الأزمات ودورها في حماية سمعة علاماتها التجارية. المجلة العلمية لبحوث العلاقات العامة والإعلان، 2016(8)، 99-171.
Bibliography
An, S.-K., & Gower, K. (2009). How do the news media frame crises? A content analysis of crisis news coverage. Public Relations Review, 35(2), 107-112. doi:10.1016/j.pubrev.2009.01.010
Basch, C. H., Hillyer, G., Erwin, Z., & et al. (2020). News coverage of the COVID-19 pandemic: Missed opportunities to promote health sustaining behaviors. Infection, Disease & Health, 25(3), 205-209. doi:10.1016/j.idh.2020.05.001
Belair-Gagnon, V. (2015). Social media at BBC news: The re-making of crisis reporting. Routledge.
Cho, S. H., & Gower, K. (2006). Framing effect on the public's response to crisis: Human interest frame and crisis type influencing responsibility and blame. Public Relations Review, 32(4), 420-422. doi:10.1016/j.pubrev.2006.09.011
Chouliaraki, L., & Zaborowski, R. (2017). Voice and community in the 2015 refugee crisis: A content analysis of news coverage in eight European countries. International Communication Gazette, 79(6-7), 613-635. doi:10.1177/1748048517727173
Dang, T. L. (2019). News media coverage and corporate leverage adjustments. Journal of Banking &, 109, 105666. doi:10.1016/j.jbankfin.2019.105666
Dhakal, S. P. (2018). Analysing news media coverage of the 2015 Nepal earthquake using a community capitals lens: implications for disaster resilience. Disasters, 42(2), 294-313. doi:10.1111/disa.12244
Gallagher, A. H., Fontenot, M., & Boyle, K. (2007). Communicating during times of crises: An analysis of news releases from the federal government before, during, and after hurricanes Katrina and Rita. Public Relations Review, 33(2), 217-219. doi:10.1016/j.pubrev.2007.02.009
Hellsten, I. (2002). The politics of metaphor. Biotechnology and biodiversity in the media. Tampere: Tampere University.
Hellsten, I., Dawson, J., & Leydesdorff, L. (2010). Implicit media frames: Automated analysis of public debate on artificial sweeteners. Public Understanding of Science, 19(5), 590-608. doi:10.1177/0963662509343136
IYENGAR, S., & SIMON, A. (1993). News Coverage of the Gulf Crisis and Public Opinion. Communication Research, 20(3), 365-383. doi:10.1177/009365093020003002
Kilgo, D., Yoo, J., & Johnson, T. (2018). Spreading Ebola Panic: Newspaper and Social Media Coverage of the 2014 Ebola Health Crisis. Health Communication, 8(34), 811-817. doi:10.1080/10410236.2018.1437524
Kyhn, H. S. (2008). Situational Crisis Communication Theory: Its Use in a Complex Crisis ith Scandinavian Airlines’ (Doctoral dissertation, Master Thesis in Corporate Communication). Aarhus School of Business.
Leydesdorff, L., & Hellsten, I. (2006). Measuring the meaning of words in contexts: An automated analysis of controversies about 'Monarch butterflies,' 'Frankenfoods,' and 'stem cells'. Scientometrics, 67(2), 231-258. doi:10.1007/s11192-006-0096-y
Li, J., & Dong. (2016). Ensuring effective news coverage in disasters: a study of news coverage capability in China. Global Business and Organizational Excellence, 35(4), 55-66.
Liu, B. F. (2011). How organizations framed the 2009 H1N1 pandemic via social and traditional media: Implications for US health communicators. Public Relations Review(37), 233–244.
Pantti, M. (2019). Crisis and disaster coverage. The International Encyclopedia of Journalism Studies.
Seeger, M. W. (2002). Chaos and crisis: Propositions for a general theory of crisis communication. Public Relations Review, 28(4), 329–337.
Van der Meer, T. G., & Vliegenthart, R. (2014). When frames align: The interplay between PR, news media, and the public in times of crisis. Public Relations Review, 40(5), 751-761.
von Nordheim, G., Boczek, K., & Koppers, L. (2018). Sourcing the Sources: An analysis of the use of Twitter and Facebook as a journalistic source over 10 years in The New York Times, The Guardian, and Süddeutsche Zeitung. Digital Journalism, 6(7), 807-828. doi:10.1080/21670811.2018.1490658
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.