Effectiveness of Dialogic Communication in Online Public Relations with an Audience : (Analytical Study of the Websites of Universities in UAE)
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v12i50.705Keywords:
Dialogic Communication - Online Public Relations - Websites - Higher Education InstitutionsAbstract
The Study addressed the effectiveness of dialogic communication in online public relations with an audience of higher education institutions in the United Arab Emirates. The study aimed to know about the interest extent of higher education institutions through their websites with the elements of dialogic communication in online public relations to communicate with their audience. The researcher used survey methodology and content Analysis tool as an essential tool for collecting information. Some of the important results of the study are: The websites of higher education institutions in terms of indicators of ease of use; the main links on the websites are clearly available on the opening page, there is a map on the websites, reduce dependence on graphics and images in the website design to a minimum, and providing the websites with a search engine on the opening page. Noting that the main languages on the websites are Arabic and English. The researcher recommends: The necessity to have alternative languages on the websites of higher education institutions so that its audience can use it effectively, and posting and answering frequently asked questions from site visitors in order to encourage visitors to re-visit its websites.
References
الإلكترونية الحكومية – دراسة تجريبية. مجلة الباحث الإعلامي) 46 (.
- أمل محمد فوزي منتصر. ) 2003 (. مجالات استخدام الشبكة المعلوماتية الإنترنت في
الأنشطة الاتصالية، رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة القاهرة.
- آية حمزة ياسين، و سالم جاسم العزاوي. ) 2002 (. استراتيجيات التسويقية على
المستوى الدولي – دراسة تحليلية لموقعي ) Samsung & Apple ( على
الإنترنت )المجلد 48 (. مجلة الباحث الإعلامي.
- باقر موسى جاسم، و محمد رافع لابد. ) 2018 (. توظيف تكنولوجيا الاتصال
الإلكتروني في العلاقات العامة – دراسة تحليلية للمواقع الإلكترونية في الوزارات
العراقية. مجلة الباحث الإعلامي) 39 (.
- بلال وانيس. ) 2014 (. المواقع الإلكترونية للعلاقات العامة في المؤسسات الحكومية
– دراسة مقارنة بين موقعي جامعة بسكرة وجامعة ورقلة، رسالة ماجستير غير
منشورة. قسم العلوم الإنسانية، جامعة محمد خيضر بسكرة.
- حاتم علي حيدر الصالحي. ) 2017 (. دور الفيس بوك في تدعيم الحوار بين المنظمة
والجمهور، دراسة في نظرية الاتصال الحواري. مجلة شؤون اجتماعي) 136 (.
- خالد عبدالله أحمد درار. ) 2012 (. البحث العلمي في الاتصال الجماهيري. الخرطوم:
مطابع السودان للعملة.
- دريبي بن عبدالله الجريبي. ) 2017 (. فعالية مواقع التواصل الاجتماعي في العملية
التعليمية بالجامعات السعودية، دراسة ميدانية على طلاب كلية الإعلام والاتصال
بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. مجلة البحوث الإعلامية) 47 (.
- عالية بوباح. ) 2011 (. دور الإنترنت في مجال التسويق، رسالة ماجستير غير
منشورة. جامعة منتوري قسنطينة.
- فاطمة عوض صابر، و ميرفت علي خفاجة . ) 2002 (. أسس ومبادئ البحث العلمي.
الإسكندرية : مكتبة ومطبعة الاشعاع الفنية.
- كريمة إبراهيم. ) 2005 (. العلاقات العامة في المؤسسة السياحية الجزائرية، رسالة
ماجستير غير منشورة. جامعة الجزائر.
- محمد الأمين موسى. ) 2016 (. التواصل الفعال في الجامعات العربية – دراسة نقدية
لمواقع بعض الجامعات العربية على الويب. مجلة الحكمة للدراسات الاتصالية
والإعلامية) 7(.
- محمد الأمين موسى أحمد. )أحمد، محمد الأمين موسى ) 2005 (، توظيف الوسائط
المتعددة في الإعلام الالكتروني العربي، مؤتمر صحافة الإنترنت: الواقع والتحديات،
جامعة الشارقة.
- نموذج التميز للمواقع الإلكترونية الذكية. تم الاسترداد من . https://www25 ،smartdubai.ae/docs/default-source يناير 2017 .
- وزارة التربية والتعليم ) www.moe.gov.ae (. تم الاسترداد من الموقع
الإلكتروني لوزارة التربية والتعليم: / https://www.caa.ae/caa
15 ،DesktopModules/InstInfo.aspx مارس 2020 .
* أسماء محكمي أداة القياس:
- د. محمد مالك، قسم العلاقات العامة، كلية الاتصال، جامعة الشارقة.
د. أحمد عمر عبدالرسول عثمان، كليات بريدة الأهلية، رئيس قسم الإعلام، كلية العلوم
الإدارية والإنسانية.
- د. مها مصطفى عمر عبدالعزيز، كلية الاتصال الجماهيري والعلاقات العامة، جامعة
الفجيرة.- Phillips, David & Young Philip.)2009( .Online Public Relations:
A practical guide to developing an online strategy
in the world of social media.2nd ed .)London: Kogan
Page Limited.
- Kent M. & Taylor .)1998( .Building Dialogic Relationships
Through the World Wide Web .Public Relation Review.
- Scott M. Cutlip, Allen H. Center and Glen M. Broom.
(1994). Effective Public Relations3 .rd ed. New Jersey:
Prentice Hall Inc.
- Russell, A. (2008). An Analysis of Public Relations an Dialogic
Communication efforts of organization. Master
thesis. Department of Journalism, Ball State University.
Indiana.
Downloads
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.