The Role of Public Relations in Observing Media Publishing During International Conferences

(Arab Summit 2012 as a Model)

Authors

  • Mr. Ali Abdul Hadi Abdul Amir, Assistant Lecturer University of Baghdad - College of Mass Communication

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v5i20.621

Keywords:

Public Relations, Observation Media Publishing, International Conferences, Arab Summit 2012

Abstract

 

This study aims to identify the issue of observing media publishing and its importance for public relations in the management of special events; and its role in building the positive image of the target audience through communication messages that illustrate the political, economic and diplomatic importance of the Arab Summit. As such Summit is one of the conferences that Iraq sought to secure the requirements of its convening to re-activate its political and diplomatic role in the Arab Ocean, especially after the circumstances and crises that Iraq went through.

The convening of the Arab Summit under the auspices of Iraq was a qualitative transition, during which Iraq sought to achieve some gains by reactivating diplomatic relations with some Arab countries; and the tendency to conclude some economic and political agreements; and agree to bring them into force to serve the interests of the Arab parties agreed.

The study reached a set of results were represented by:

  1. Iraqi newspapers ranked first for the sources of observing media publishing of the Arab summit with (62) repetitions and a percentage of (47.34%).
  2. The Iraqi preparations for securing the Arab Summit came first in the contents of the materials published on the website of the Iraqi Foreign Ministry with (23) repetitions and a percentage of (12,40%).
  3. The stands of some entities and personalities came up from the summit and presenting the case of the local crisis ranked in second place with (22) repetitions and a percentage (11.69%).

References

1. عصمت عبد المجيد بكر،المدخل إلى البحث العلمي:الموسوعة الصغيرة(453)( بغداد:دار الشؤون الثقافية،2001) ص ص 93 ـ94.
2. راسم محمد الجمال ، مقدمة في مناهج البحث في الدراسات الاعلامية( القاهرة:مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح، 1999) ص 143
3. سمير محمد حسين ،تحليل المضمون :تعريفاته ومفاهيمه ومحدداته ط 2( القاهرة:عالم الكتب،1996 ) ص22
4.سامي طايع ،بحوث الإعلام ( القاهرة:دار النهضة العربية ، 2001) ص 253.
5. محمد عبد الحميد ،البحث العلمي في الدراسات الإعلامية ( القاهرة:عالم الكتب،2000) ص 249.
5.دوج نيوسوم،بوب كاريل،الكتابة للعلاقات العامة ،الشكل والأسلوب ترجمة :فايد رياح مراجعة مي الخاجة ( غزة: دار الكتاب الجامعي ،2003) ص 42.
6. عبير الشربيني ،العلاقات العامة بين العلوم والفنون (القاهرة:دار النهضة العربية،2009) ص 288.
للاستزادة انظر في ذلك ، حسن صالح سليمان القضاة،تقييم وظائف اقسام العلاقات العامة في المستشفيات الخاصة الاردنية من وجهة نظر الجمهور الداخلي :دراسة تحليلية،مجلة جامعة الملك عبد العزيز،م 23،ع،2availble at IRAQI VIRTUAL SCIEENCE LIBRARY
7. نيفين غباشي ،ديناميكية العلاقات العامة الداخلية :صورة المنشاة الـيـــــــات ادارة الازمــة ( القاهرة:دار النهضة العربية، 2009) ص 50
8. محمد منير حجاب،الاتصال الفعال للعلاقات العامة ( القاهرة:دار الفجر للنشر والتوزيع ،2007) ص 491.
9) William F.coventry,John L.barker, Management made simple( London: :Heinemann professional publishing,1981) p11
10. عايد فاضل الشعراوي ،الاعلان والعلاقات العامة :دراسة مقارنة ( بيروت :الدار الجامعية للنشر والتوزيع ،2006) ص ص 17، 18.
11. شريفة رحمة الله،دور الاتصال والعلاقات العامةفي الحكومة الالكترونية ،،دراسة حالة امارة دبي،، (ابوظبي:مركز الامارات للدراسات والبحوث الاستراتيجية،2009) ص 21.
12. انظر في ذلك ،سلمان فيحان فيصل بن لبده،تاثير استخدام تكنلوجيا الاتصال على الاستراتيجيات الاتصالية للعلاقات العامة في المؤسسات السعودية رسالة دكتوراه (جامعة القاهرة:كلية الاعلام ،2012) ص 76
13. انظر في ذلك ، وليد خلف الله محمد ذياب (( اخلاقيات ممارسة العلاقات العامة على شبكة الانترنت )) جمعية العلاقات العامة العربية متاحة على الموقع الالكتروني
http//www.aprs-info.org/news.php?action=view&id=

14. عبد الرحمن حمود العناد ،أساليب تعامل العلاقات العامة مع البيئة الجماهيرية ، مجلة جامعة الملك سعود،كلية الاداب ،م 3، 1991 ص 625.
15. حنان فاروق ،مدخل الى العلاقات العامة والتنظيم ( القاهرة :مكتبة عين شمس ،1997) ص ص110ـــ 111.
16. صالح ابو اصبع ،استراتيجيات الاتصال: سياساته وتأثيراته( عمان:دار مجدولاي للنشر والتوزيع ،2011) ص ص 159ـ160.
17.انظر مصادر الرصد الاعلامي التي عملت العلاقات العامة في وزارة الخارجية على رصد المواد الاخبارية والتقارير التي تناولت استعدادت العراق لاستضافة القمة العربية .
18. محمد علي ابو العلا،العلاقات العامة في ضوء الاعلان وتكنولوجيا الاتصال ( القاهرة : العلم والايمان للنشر والتوزيع ،2013) ص ص 78 ـ 79.
19. صلاح مدكور،الاتصال التسويقي،النظرية والتطبيق ( القاهرة :دار النشر غير واضح،2008) ص ص156_158.
20. عبير الشربيني،مصدر سابق ،ص 221.
21 انظر في ذلك، جيلان حمزة ،المراسم والبرتوكول وعلاقتهما بالأعلام ( القاهرة:دار الفكر العربي،2009 ) ص 107.
22. ،http//.alitthad.com/paper 16 /2/ 2012.
23. 19/2/ 2012 http//www.altaakhipress.com.
24. 24/2/2012 http//:www.awwwsat.com.

25. 1/3/2012 http//www.newsabah.com

26. 7/3/2012 Sabah.comwww.news ).

27. 12/3/ 2012 wwwhttp//:aladalanews.net/index.
28. 14/3/ 2012 http//www.alrai.com
29. 16/3/ 2012 http//:www.aladalanews.net
30. 20/ 3/2012 http//:www.newssabah.com.
31. 14/3/ 2012 http//www.alfayhaa.tv.news
32. 17/3/2012 . http//www.addustour.com
33. 18 /3/ 2012 http//:www.alrai.com.
34. 20/3/ 2012 http//www.almowatennews.com.
35. 22/ 3/ 2012 http//www.shafaaq.com











مصادر رصد النشر الاعلامي
16/2/2012
قناة البغدادية الفضائية
صحيفة الحياة اللندنية
صحيفة الوطن القطرية
صحيفة الصباح العراقية
صحيفة العالم العراقية
صحيفة المشرق العراقية
صحيفة البينة الجديدة العراقفية
موقع النشرة الالكترونية اللبنانية
موقع البشاير الالكترونية المصري
موقع محيط
موقع صوت العراق
19/2/2012
موقع شفق نيوز
صحيفة العدالة العراقية
صحيفة اخبار الخليج
صحيفة الاتحاد العراقية
صحيفة المدى العراقية
22/2/2012
صحيفة دار الخليج الاماراتية
صحيفة الراي الكويتية
صحيفة المشرق العراقية
صحيفة بغداد العراقية
موقع شفق نيوز
قناة البغدادية العراقية
قناة البابلية
23/2/2012
موقع ايلاف السعودي
شبكة اخبار العراق
صحيفة المدى العراقية
صحيفة الصباح الجديدة
صحيفة العالم العراقية
صحيفة المشرق العراقية
صحيفة البيان العراقية
28/2/2012
صحيفة العدالة العراقية
صحيفة الشرق الاوسط
صحيفة البيان العراقية
صحيفة الاتحاد الاماراتية
صحيفة القبس الكويتية
صحيفة العالم العراقية
29/2/2012
موقع قناة الفيحاء الالكتروني
موقع قناة البغدادية الالكتروني
صحيفة الاتحاد العراقية
صحيفة الصباح العراقية
صحيفة البيان العراقية
صحيفة المدى العراقية
صحيفة البينة الجديدة العراقية
صحيفة المؤتمر العراقية
صحيفة الدستور العراقية
صحيفة الوطن الكويتية
صحيفة القدس العربي
1/3/2012
صحيفة الشروق التونسية
موقع ايلاف الالكتروني
صحيفة السياسية الالكترونية
صحيفة الراي الالكترونية
صحيفة الاهرام المصرية
صحيفة الشرق الاوسط
صحيفة البيان الاماراتية
صحيفة البيان الاماراتية
صحيفة العرب القطرية
صحيفة المدى العراقية
صحيفة البينة الجديدة العراقية
صحيفة المؤتمر العراقية
صحيفة الاتحاد العراقية
صحيفة المشرق العراقية
4/3/2012
صحيفة الراي الاردنية
صحيفة الاتحاد الاماراتية
صحيفة المدى العراقية
صحيفة الصباح الجديد
5/3/2012
صحيفة البيان الاماراتية
صحيفة الوطن الكويتية
صحيفة الاتحاد العراقية
صحيفة الصباح الجديد العراقية
6/3/2012
صحيفة السفير
صحيفة الرياض السعودية
صحيفة الشرق الاوسط
صحيفة الوطن السعودي
صحيفة الاتحاد العراقية
صحيفة التاخي العراقية
صحيفة المواطن العراقية
12/3/2012
صحيفة الرياض السعودية
صحيفة الشرق الاوسط
صحيفة الوطن الكويتية
صحيفة الوفد المصرية
صحيفة المدى العراقية
صحيفة الصباح العراقية
صحيفة العالم العراقية
13/3/2012
صحيفة الحياة اللندنية
صحيفة الغد الاردنية
صحيفة الراي الاردنية
صحيفة الدستور الاردنية
صحيفة المدى العراقية
موقع صوت العراق
صحيفة الصباح العراقية
قناة الفيحاء العراقية
قناة الشرقية الفضائية
14/3/2012
صحيفة الاتحاد العراقية
موقع النشرة اللبنانية
صحيفة الصباح الجديد
صحيفة المشرق العراقية
15/3/2012
صحيفة البينة الجديدة العراقية
موقع الجوار
موقع ساحات التحرير
موقع شفق نيوز
صحيفة الحياة اللندنية
صحيفة الوطن الكويتية
صحيفة العرب القطرية

Downloads

Issue

Section

Articles

How to Cite

Abdul Hadi Abdul Amir, A. (2020). The Role of Public Relations in Observing Media Publishing During International Conferences: (Arab Summit 2012 as a Model). ALBAHITH ALALAMI, 5(20), 144-167. https://doi.org/10.33282/abaa.v5i20.621

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 373

You may also start an advanced similarity search for this article.