The strategy of Marketable Public Relations Internationally Analytical study of the websites of “ Apple “ and “Samsung “ on the internet

(A research drawn from a Master Degree thesis)

Authors

  • Aya Hamza Yassen College of Mass Communication, University of Baghdad
  • Salem Jassim Al-azawey College of Mass Communication, University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v12i48.584

Keywords:

strategy - marketing public - relations - website

Abstract

The international organizations showed their interest in the marketable public relations, with their activities, means and strategies, they play a crucial role in marketing products, services and ideas of the institution. They are considered to be the link between the company and its public, They are responsible for presenting the institution to the public, with honest transmission of the information. This gives a good impression to the institution, in a way the institution and its products become consistent with the needs and interests of the public.  Based on this, the research aims to identify the strategies used by the marketable public relations internationally.  The researcher used the survey method which consists of collecting data about the phenomenon, organizing it, and then analyzing it to end up with indicators and results of the study. The researcher also analyzed the contents in order to identify the strategies used in Apple and Samsung websites. She concluded that both Samsung and Apple succeeded in using  the marketable public relations on their websites in a planned and organized way. Samsung and Apple also relied primarily on emotion, then, on logic in their posts in order to persuade the public.

References

أحسان العقلة. (17 يناير، 2016). معلومات عن شركة سامسونك. تم الاسترداد من موقع الموضوع: https://mawdoo3.com/معلومات_عن_شركة_سامسونج،
باقر موسى جاسم. (2015). استراتيجيات العلاقات العامة الدولية في بناء الصورة الذهنية للسياسة الخارجية(وزارة الخارجية أنموذجاً). أداب المستنصرية،العدد 71.
بركات عبد العزيز. (2015). مناهج البحث الاعلامي. القاهرة: دار الكتاب الحديث.
ثامر البكري. (2011). التسويق أسس ومفاهيم معاصرة. عمان: دار اليازوري للنشر والتوزيع.
ثامر البكري. (2019). الاتصالات التسويقية والترويج.ط4. عمان: دار الحامد للنشر والتوزيع.
ثورسون دوفي. (2015). عصر الاعلان مبادئ الاعلان والاتصالات التسويقية في العمل. (زكريا احمد عزام، و الشيخ مصطفى، المترجمون) عمان: دار الفكر للنشر والتوزيع.
جاسم رمضان الهلالي. (2013). الدعاية والاعلان والعلاقات العامة في المدونات الالكترونية. عمان: دار النفائس للنشر والتوزيع.
خلف كريم كيوش. (2017). استراتيجيات العلاقات العامة في ادارة الازمات. عمان: دار أمجد للنشر والتوزيع.
خيرت معوض عياد. (2011). مبادئ العلاقات العامة. عمان: دار أفاق للنشر والتوزيع.
راسم محمد الجمال. (2009). العلاقات العامة الدولية والاتصال بين الثقافات. القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.
راضي حمود جاسم. (2018). مدى أستخدام الاستراتيجية التسويقية في تنمية القطاع السياحي في العراق. الدراسات الاقتصادية، العدد39.
ريهام علي بوير. (2016). مقدمة في العلاقات العامة. العين الاماراتية: دار الكتاب الجامعي.
سعيد الشيخ مصطفى، زكريا احمد عزام، عبد الباسط حسونة، و مصطفى سعيد الشيخ. (2009). مبادئ التسويق الحديثط2. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
شيماء ذو الفقار. (2009). مناهج البحث والاستخدامات الاحصائية في الدراسات الاعلامية. القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.
عبد الرزاق محمد الدليمي. (2005). العلاقات العامة في التطبيق. عمان: دار جرير للنشر.
عبد الناصر احمد جرادات، و هاتف الشامي لبنان. (2009). أسس العلاقات العامة. عمان: دار اليازوري للنشر والتوزيع.
عبدالله بن محمد بن سعد ال تويم. (2007). العلاقات العامة والصحافة:استراتيجيات التحرير والردود. الرياض: مكتبة الملك فهد.
عراك غانم محمد. (2017). العلاقات العامة الدولية وبناء صورة العراق دراسة تحليلية لمواقع الرئاسات الثلاث (اطروحة دكتوراه غير منشورة). كلية الاعلام/ قسم العلاقات العامة، بغداد: جامعة بغداد.
علي فلاح الزغبي. (2013). أدارة التسويق:منظور تطبيقي واستراتيجي. عمان: دار اليازوري للنشر والتوزيع.
فؤادة عبد المنعم البكري. (2007). التسويق السياحي وتخطيط الحملات الترويجية في عصر تكنولوجيا الاتصالات. القاهرة: عالم الكتب.
محمد جياد زين الدين. (2017). توظيف العلاقات العامة لوسائل التواصل الاجتماعي في أدارة سمعة الشركات(شركات الهاتف النقال زين،اسيا سيل أنموذجاً. أداب الفراهيدي،العدد 28.
محمد يوسف، و فريد كريمان. (2004). فن العلاقات العامة. القاهرة: مركز الجامعة.
منال هلال المزاهرة. (2015). العلاقات العامة الدولية. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
موفق الحمداني، عدنان الجادري، عبد الرزاق بني هاني، عامر قنديلجي، و فريد ابو زينة. (2006). مناهج البحث العلمي"أساسيات البحث العلمي". عمان: مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع.
موقع الجزيرة. (22 ايلول، 2015). شركة أبل. تاريخ الاسترداد 1 أب، 2019، من الجزيرة: https://www.aljazeera.net/encyclopedia/economy/2015/6/29/شركة-آبل
موقع الجزيرة. (5 يناير، 2016). سامسونك. تاريخ الاسترداد 1 أب، 2019، من الجزيرة: https://www.aljazeera.net/encyclopedia/economy/2016/1/3/شركة-سامسونغ،
موقع المعرفة. أبل. تاريخ الاسترداد 1 8، 2019، من المعرفة: https://m.marefa.org/أپل
ناجي معلا. (2007). الترويج التجاري مدخل اتصالي تسويقي متكامل. عمان: المكتبة الوطنية.
يامن بودهان. (2015). تحولات الاعلام المعاصرط2. عمان: دار اليازوري للنشر والتوزيع.
References
wn, M.-y., & Maureen, T. (2003). Public Relations Review(public relations in taiwan roles,professionalism and relationship to marketing. New Brunswick: Rutgers university.
Baqer Musa Jassim (2015), International public relations’ strategies in building the mental image of foreign policy ( Ministry of foreign affairs as a model ), Al-Mustansiriyah Literature, No 71.
arakat Abdel Aziz (2015), Media Research Methods. Cairo: Modern House of the Book.
Thamer Al Bakri (2011), Marketing seen as foundations and contemporary concepts. Amman: Dar Al Yazouri for publishing and distribution.
Thamer Al Bakri (2019), Marketing Communications and Promotion i.4. Amman: Dar Al-Hamed for publishing and distribution.
Thorson Duffy (2015), The era of advertising, The principles of advertising and marketable communications at work. (Zakaria Ahmad Azzam, and Sheikh Mustafa, translators) Amman: Dar Al Fikr for publishing and distribution.
Jassim Ramadan Al - Hilali (2013), advertising and public relations in blogs. Amman: Dar Al Nafees for publishing and distribution.
Khalaf Kareem Kayush (2017), Public Relations’ Strategies in Crisis Management. Amman: Dar Amjad for publishing and distribution.
Khayrat Mouawad Aayad (2011), Principles of Public Relations, Amman: Dar Afaq for publishing and distribution.
Rasim Mohammed Al Jamal (2009), international public relations between cultures. Cairo: Al Dar Al Masriya Al Lubnaniya.
Radhi Hammoud Jassim (2018), the extent of using the marketable strategies in developing the Tourism sector in Iraq. The economical studies, No 39.
Reeham Ali Boware (2016), introduction to public relations. Al Ayn (UAE): Dar Al Kitab Al Jamii.
Saeed Mustafa Zakariya, Zakariya Ahmed Azzam, Abdul basit Hassouna and Mustafa Saeed Al-Sheikh (2009), the principles of modern marketing, i.2, Amman: Dar Al Maseera for publishing and distribution.
Shaymaa Dhulfiqar (2009), Research methods and Statistical uses in media studies. Cairo: Al Dar Al Masriya Al Lubnaniya.
AbdulRazzaq Mohammed Dulaymi (2005), public relations in application. Amman: Jarir Publishing House.
Abdel Nasser Ahmed Jaradat, and Hatif Al-Shami Lebanon (2009), Foundations of public relations. Amman: Dar Al Yazouri for Publishing & Distribution.
Abdullah ben Mohammed ben Saad Al Taweem (2007), Public Relations and Journalism: Editorial Strategies and Responses. Riyadh: King Fahd Library.
Irak Ghanem Mohammed (2017), International Public Relations and Building the Image of Iraq: An Analytical Study of the Three Presidencies Sites (unpublished doctoral thesis). College of Media / Public Relations Department, Baghdad: University of Baghdad.
Ali Falah Al Zoghbi (2013), Marketing management, an applied and strategic perspective, Amman: Dar Al Yazouri for Publishing & Distribution.
Fuada Abdul Mounaim Al Bakri (2007), Tourism marketing and planning of promotions in the era of the technology of communication. Cairo: The world of books.
Mohammed Jayyad Zayn Al-Deen (2017), Using public relations for social media in managing the reputation of companies ( mobile phone companies Zain, Asiacell for example). Adab Al Farahidi, No 28.
Mohammed Youssef, and Fareed Kareeman (2004), the art of public relations, Cairo: Markaz Al Jamiaa.
Manal Hilal Al Mozahara (2015), International public relations. Amman: Al-Masirah Publishing & Distribution House.
Muwaffaq Al-Hamadani, Adnan Al-Jadri, Abdul Razzaq Beni Hani, Amer Qandilji and Farid Abu Zeyna (2006), Scientific Research Methods "Fundamentals of Scientific Research". Amman: Al Warraq for Publishing & Distribution.
Naji Mualla (2007), The commercial promotion being a complementary marketable threshold, Amman: The national library.
Yamen Boudhan (2015), Contemporary media changes, i2. Amman: Dar Al Yazouri for Publishing & Distribution.
Al Jazeera website. (September 22, 2015). Apple company. Retrieved 1 August 2019, from Al Jazeera: ttps://www.aljazeera.net/encyclopedia/economy/2015/6/29/شركة-آبل
Al Jazeera website. (January 5, 2016). Samsung. Redemption DateAug 1, 2019, from Al Jazeera: https://www.aljazeera.net/encyclopedia/economy/2016/1/3/شركة-سامسونغ
Ihsan Al-Oqla, (17 January 2016 ) About Samsung, Retrieved from the website Al Mawdoo https://mawdoo3.com/معلومات_عن_شركة_سامسونج,
Al Mawqii Website, Apple, retrieved on 01/08/2019, for Al Maarifa: https://m.marefa.org/أپل

Downloads

Published

2020-06-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

Yassen, A. H., & Al-azawey, S. J. (2020). The strategy of Marketable Public Relations Internationally Analytical study of the websites of “ Apple “ and “Samsung “ on the internet: (A research drawn from a Master Degree thesis) . ALBAHITH ALALAMI, 12(48), 129-148. https://doi.org/10.33282/abaa.v12i48.584

Similar Articles

1-10 of 250

You may also start an advanced similarity search for this article.