COMMUNICATIVE CONNOTATION OF PEPSI COLA ADS

Authors

  • Dr. Ja’afar Shaheed Salim, Ph. D. College of Mass Communication, University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v4i17.489

Keywords:

Communicative Connotation, Pepsi Cola Ads, Business , Consumer Advertising

Abstract

A trademark is one of the most valuable elements in advertising. At the same time, it is a guarantee for both the producer and the consumer. It prevents the mixing of products with a certain mark with similar products bearing another mark; and creates confidence in the goods of the product.

With the increase in the types of goods and products and the emergence of similar goods, producers have turned to the use of the brand to identify their products and seek perfection in manufacture to maintain quality and continuous improvement which ensures good reputation and fame.

Hence, commercials for goods and services focused on the brand because they give in-depth connotations with the recipients of these ads. The brand contains words, pictures, letters, or drawings, all of which mean certain things and symbols that address the recipient and pull him/ her towards the advertisement.

This will be evident in our approach to the Pepsi Cola ads in one of the satellite channels and the highlight of this sign of communicative connotations expressed by linguistic symbols, verbal and non-verbal.

References

كريم محمد حمزة , تحليل مضمون الخطاب الاتصالي سوسيولوجيا فهم ألاخر , مجلة الباحث الإعلامي العدد ,12-11جامعة بغداد – كلية الإعلام 211, . )

بثنية محمد القلاش :العلامات التجارية الشهيرة ومعانيها ، جريدة البيان الإماراتية ، 5 أيلول . 2011

صفوت العالم :عملية الاتصال الإعلاني ،ط7، القاهرة : دار النهضة العربية ،2007ص.17 )

نوري حمد خاطر : شرح قواعد الملكية الفكرية ،الأردن : دار وائل للنشر ،2005،ص265 )

edition faurth arg diction hentage amencan the Brand 2004

نقلا عن حاتم عبيد : العلامة التجارية مشروع طموح في شعار متواضع ، كلية الآداب _ صفاقس

. 20 ،ص2004 ،

جريدة الوقائع العراقية ، العدد 3632، القانون العراقي رقم 65 لسنة 1970 لحماية حقوق الملكية الفكرية المادة )12( آب 1996، ص1

ويكبيديا ... الموسوعة الحرة : العلامة التجارية . )

كلارين نعومي : العلامة التجارية أي شعار أو أكثر ، 2000 ، منشور على شبكة المعلومات الدولية.

حاتم عبيد -: العلامة التجارية مشروع طموح في شعار متواضع , كلية الاداب / صفاقس , .20 ص ، 2004

ص ،

نفسه المصدر ) ( 11.

Kapferer jean – noelK ,les marques capital,entries,p )11(

حسام الدين عبد الغني الصغير : الجديد في العلامات التجارية في حماية حقوق الملكية ، الإسكندرية: دار الفكر الجامعي 2000 ،ص16 .

سميحة القليوبي: الملكية الصناعية ط7 ، القاهرة : دار النهضة ، .2007

ويكبيديا ... الموسوعة الحرة )

انتولوجي : معايير جديدة للجودة / أبحاث ودراسات / www.intollogy,com

.26ص ،

عبيد حاتم ، مصدر سابق 102-96 :

Kae) j-n(les marqwes:cqdital del enterprise op,cit, pp )17(

حاتم عبيد ، مصدر سابق ، ص 29 . * أن التكرارات التي وردت في الجدول رقم )4( تبني أن الإعلان الواحد تضمن الفئات الثلاث الفرعية مجتمعة أي التكرارات كانت ثمانية عشر مرة للإعلان الواحد ، أي أن دلالة تمييز العلامة التجارية أثبتت عدم تشابهها مع علامات سابقة وأنها مبتكرة ذات مظهر خارجي مميز ، وإشارة متيزها عن سائر المنتجات المطابقة أو المشابهة .

** تم عرض أستمارة البحث على محكمين خارجيين هما :

-1أ.د وسام فاضل راضي / كلية الإعلام /جامعة بغداد / قسم الصحافة الإذاعية والتلفزيونية .

-2أ.م.د عبد السلام احمد السامر/ كلية الإعالم /جامعة بغداد / قسم الصحافة الإذاعية والتلفزيونية.

-3أ.م.د طالب عبد المجيد علاوي/ كلية الإعالم /جامعة بغداد / قسم الصحافة الإذاعية والتلفزيونية.

(1) Karim Mohamed Hamza, Content Analysis of Communication Discourse, Sociology of Understanding of Others, Journal of Media Researcher, Issue 12-11, University of Baghdad - College of Information 211,.

Buthania Muhammad Al-Qalash: Famous Brands and Their Meaning, Emirati Newspaper Al-Bayan, September 5, 2011

(2) Safwat Al-Alem: Advertising Communication Process, 7th edition, Cairo: Dar Al-Nahda Al-Arabia, 2007, p. 17 (4) Nouri Hamad Khater: Explaining the Intellectual Property Rules, Jordan: Wael Publishing House, 2005, p. 265 (5) edition faurth arg diction hentage amencan the Brand 2004

Quoted by Hatem Abid: The brand is an ambitious project in a humble slogan, Faculty of Arts - Sfax

. 20, p. 2004,

(6) The Iraqi Fact Sheet, No. 3632, Iraqi Law No. 65 of 1970 for the Protection of Intellectual Property Rights Article (12) August 1996, p. 1

(7) Wikipedia ... the free encyclopedia: trademark.

Clarin Naomi: Trademark Any Logo or More, 2000, published on the World Wide Web.

(9) Taham Obeid -: The brand is an ambitious project in a humble slogan, Faculty of Arts / Sfax, 20 p., 2004

am,

- The same source (11.Kapferer jean - noelK, les marques capital, entries, p (11)

(12) Hossam El-Din Abdel-Ghani Al-Sagheer: New in Trademarks in Protecting Property Rights.

Alexandria: University House of Thought 2000, p. 16.

(13) Samiha Al-Qalioubi: Industrial Property, 7th floor, Cairo: Dar Al-Nahda, 2007

(14 (Wikipedia ... the free encyclopedia)

(Anthology: New Quality Standards / Research and Studies / www.intollogy, com

p.

- Obaid Hatim, previous source 102-96: Kae (j-n) les marqwes: cqdital del enterprise op, cit, pp (17)

(18) Hatem Ubaid, previous source, p. 29. * That the iterations mentioned in Table No. (4) indicate that the single declaration included the three sub-categories combined, i.e. the iterations were eighteen times for a single ad, meaning that the significance of distinguishing the trademark demonstrated its similarity With previous signs and it is innovative with a distinctive external appearance, and a distinct sign from other identical or similar products.

** The research form was presented to two external arbitrators:

-1 Prof. Wissam Fadel Rady / College of Information / University of Baghdad / Radio and TV Journalism Department.

- Prof. Dr. Abdul Salam Ahmed Al-Samer / College of Media / University of Baghdad / Radio and TV Journalism Department.

-3 Prof. Dr. Talib Abdul Majeed Allawi / College of Information / University of Baghdad / Radio Journalism Department

And television.

Downloads

Published

2024-12-22 — Updated on 2022-10-01

Versions

Issue

Section

Articles

How to Cite

Shaheed Salim, . J. . (2022). COMMUNICATIVE CONNOTATION OF PEPSI COLA ADS. ALBAHITH ALALAMI, 4(17), 99-114. https://doi.org/10.33282/abaa.v4i17.489

Similar Articles

1-10 of 70

You may also start an advanced similarity search for this article.