The credibility of satellite news channels directed in Arabic from the perspective of Iraqi media, Survey Study

Authors

  • Ahmed Ayad Abbas Al Obedi University of Baghdad College of Mass Communication
  • Dr. Hussein Rashid yaseen Al Azawi University of Baghdad College of Mass Communication

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v10i42.224

Keywords:

Credibility, channels, satellite, news, media, Iraqis, targeted, trust, public, media, media.

Abstract

This research aims at identifying the commitment of satellite news channels in Arabic to the set of important standards that reflect their credibility in dealing with the media material, and considering that these channels give special importance to events in Iraq, as well as the Arab region and the world, decide to choose them and study them with a problem The research was a question about the level of credibility of Iraqi media. This research is descriptive research, which used the survey method on an objective sample of 245 items, while the questionnaire was used as a data collection tool. Seven channels were selected in Arabic for the study. The three most watched channels were chosen. These channels included the channels of Russia today and the Alhurra Iraq and the BBC Arabic to achieve the objectives of the research to identify the order of the channels directed in Arabic in terms of the size of the viewership and verify the hypothesis that there are differences A statistical indication between channels channeled in Arabic in terms of level of credibility, and reached the search to the channel of Russia today, the list of channels ranked first in terms of the size of viewership and then the BBC Arabic channel, and then came Alhurra Iraq channel, Oriented close levels, as the results showed no statistically significant differences.

References

() منال هلال المزاهرة، مناهج البحث الاعلامي، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع، 2014، ص326.
2() محمد بن عبد العزيز الحيزان، البحوث الاعلامية، ط2 (الرياض: مكتبة الملك فهد الوطنية، 2004) ص24.
3() المصدر السابق، ص54.
4() عامر قنديلجي، البحث العلمي واستخدام مصادر المعلومات (عمان: دار اليازوري للنشر والتوزيع، 1999) ص157.
5() منال هلال المزاهرة، مصدر سابق، ص97.
6∗)) الخبراء هم:
– أ.د. مهند محمد عبد الستار/ جامعة ديالى/ كلية التربية الاساسية/ قسم الارشاد.
– أ.د. علي جبار محمد / جامعة بغداد/ كلية الاعلام/ قسم العلاقات العامة.
– أ.د. وسام فاضل راضي/ جامعة بغداد/ كلية الاعلام/ قسم الصحافة الاذاعية والتلفزيونية.
– أ.د. جليل وادي حمود/ جامعة ديالى/ كلية الفنون الجميلة.
– ا.م.د. رعد جاسم حمزة / جامعة بغداد/ كلية الاعلام/ قسم الصحافة الاذاعية والتلفزيونية.
– أ.م.د. عمار طاهر محمد/ جامعة بغداد/ كلية الاعلام/ قسم الصحافة الاذاعية والتلفزيونية.
– أ.م.د. ايمان عبد الرحمن مصطفى / جامعة بغداد/ كلية الاعلام/ قسم الصحافة الاذاعية والتلفزيونية.
– أ.م.د. عادل عبد الرزاق مصطاف / جامعة بغداد/ كلية الاعلام/ قسم الصحافة الاذاعية والتلفزيونية.
– أ.م.د. وليد محمد عمشة / جامعة جدارا / كلية الآداب واللغات / قسم الاعلام وتكنلوجيا الاتصال.
7∗∗)) نائف مطلق فهيد العتيبي، "مصداقية الاخبار التلفزيونية لدى طلاب وطالبات جامعة الملك سعود: دراسة مقارنة بين القنوات التلفزيونية والخاصة"، رسالة ماجستير، غير منشورة (الرياض: جامعة الملك سعود كلية الاداب، 2007).
8∗∗∗)) هبة حسين عبد الوهاب، "مستويات مصداقية القنوات الاخبارية العربية والاجنبية كما تراها الصفوة، دراسة مقارنة"، رسالة ماجستير، غير منشورة (القاهرة: كلية الاعلام جامعة القاهرة، 2010).
9∗∗∗∗)) ميرال مصطفى عبد الفتاح، "مصداقية القنوات الفضائية الاجنبية الموجهة باللغة العربية لدى الجمهور المصري"، المجلة المصرية لبحوث الاعلام، العدد التاسع والاربعون، جامعة القاهرة، كلية الاعلام، 2014.
10 ∗∗∗∗∗)) خضير عباس ضاري، "مستويات مصداقية الصحافة العراقية لدى جمهور مدينة بغداد بعد عام 2003: دراسة مسحية"، رسالة ماجستير، غير منشورة (بغداد: جامعة بغداد كلية الاعلام، 2015).
11(6) عزة عبد العزيز، مصداقية الاعلام العربي، القاهرة: العربي للنشر والتوزيع، 2006، ص36.
12(7) هويدا مصطفى، الاعلام والازمات المعاصرة (القاهرة: دار مصر المحروسة، 2008) ص149.
13() Lee B. Becker, Gerald M. Kosicki “A Comparative Study of the Role of Media Evaluations: German and U.S. Differences and Similarities”. Presented to the Midwest Association for Public Opinion Research , Chicago, IL, November 1996 (at online) , http://athenaeum.libs.uga.edu/bitstream/handle/10724/33111/mapornov1996.pdf?sequence=1 ( 8 \ 3 \ 2017 ).
14() رواء هادي الدهان، وسائل الاعلام ومستويات الثقة، عمان: دار اسامة للنشر والتوزيع، 2013، ص ص53-54.
15() هادي نعمان الهيتي، الاتصال الجماهيري: المنظور الجديد، بغداد: دار الشؤون الثقافية العامة، 1998، ص57.
16() John Newhagen & Clifford Nass. “differential criteria for evaluating credibility of newspapers and TV news”. journalism quarterly, vol.66, no.20, 1989, p.278.
17() Wolfgang Schweiger. “Media Credibility–Experience Image? : A Survey On The Credibility Of The World Wide Web In Germany In Comparison To Other Media”. European Journal Of Communication, Vol. 15, no. 1، 2000, p.54.
18() Ibid , p.p.43-44.
19() هبة حسين عبد الوهاب، مصدر سابق، ص133.
20() هادي نعمان الهيتي، مصدر سابق، ص ص60-61.
21() هبة حسين عبد الوهاب، مصدر سابق، ص134.
22() حسني محمد نصر، نظريات الاعلام (بيروت: دار الكتاب الجامعي، 2015) ص104.
23() خالد صلاح الدين، مستويات مصداقية وسائل الاعلام المصرية لدى الجمهور: دراسة كمية / كيفية في اطار النموذج البنائي للمصداقية، المجلة المصرية لبحوث الاعلام، العدد السادس والعشرون، جامعة القاهرة، كلية الاعلام، 2006، ص164.
24() Thomas J.Johnson ,J & Barbraa.K. Kaye, “using is believing : the influence of reliance on the credibility of online political information among political interested internet users”, op. cit., p.866.
25() Thomas J.Johnson , Barbraa K. Kaye, “cruising is believing : comparing internet and traditional sources on media credibility measures, op. cit, p.331.
26() هويدا مصطفى، مصداقية وسائل الاعلام كما تراها النخبة في مصر : دراسة حالة للتغطية الاعلامية للحرب على العراق، مصدر سابق، ص26 .
27)) عيسى محمود الحسن، الاذاعة والبرامج الجماهيرية، سلسة كتب الصحافة والاعلام (2) (عمان: دار زاهر للنشر والتوزيع، 2009) ص91.
28)) عبد النبي خزعل، فن تحرير الاخبار والبرامج في الفضائيات التلفزيونية والقنوات الاذاعية (بيروت: دار النهضة العربية، 2010) ص42.
29)) سهام نصار، التحليل الاخباري على الانترنت، ورقة عمل، مؤتمر الاعلام العربي والانترنت، شرم الشيخ – جمهورية مصر العربية، 2006، ص ص89-90.
30)) وليد محمد عمشه واحمد علي العنانية، انتاج البرامج في الشبكات الاذاعية والتلفزيونية (عمان: دار الثقافة للنشر والتوزيع، 2017) ص217.
31)) محمد معوض ابراهيم وبركات عبد العزيز، الخبر الاذاعي والتلفزيوني، ط2، الكويت: دار الكتاب الحديث، 2000، ص69.
32)) محمد معوض، فنون العمل التلفزيوني (القاهرة: دار الفكر العربي، بدون تاريخ نشر) ص ص125.

Downloads

Published

2018-10-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Abbas Al Obedi, A. A. ., & yaseen Al Azawi, . H. R. yaseen A. A. (2018). The credibility of satellite news channels directed in Arabic from the perspective of Iraqi media, Survey Study. ALBAHITH ALALAMI, 10(42), 161-178. https://doi.org/10.33282/abaa.v10i42.224

Similar Articles

1-10 of 382

You may also start an advanced similarity search for this article.