The role of television talk shows in shaping the political awareness of the students of Diyala University
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v7i27.207Keywords:
Dialogues, Television, Political Awareness, Students, Diyala UniversityAbstract
The study aimed to exposure young university students and students talk programs offered by satellite TV exposure, as it represents these programs great importance Information Public Knowledge in general And the youth in private Including Posed From Opinions And ideas About Different Issues Raised Which Charges Opinion, And that Through Application Study Survey To Sample From Students of Diyala University, the Researcher display Public Accrediting Theory To Information Which Provided Means Media To achieve Objectives And satisfy Needs And hypotheses . The Problem Search was Determined Through Study of students of Diyala University exposure Programs Talk And measured Role These Programs As One Means To express their Views In Formation Knowledge? Against Political Issues, That What Provided These Programs Different Opinions about Different Political Issues Which consider Public Interest for Iraqi people. The Determination Type ( Gender ) Variable Independent And its relationship With Type Programs, The Achieved By the Exposure Programs Talk And adopted The study To Use of Method Survey, The Adopted Researcher Style Sample Random, The total Size Sampler (180) Single Distributed To Students Male and female Evenly. To address Data Statistical Account the data Statistics and percentages and the use of Ca 2 square test to measure the relationship with the variables, and Pearson correlation coefficient to conduct stability.
The study was summarized to some results:
- Not Presence Differences Function Statistically between Variable Gender And the extent of Show Programs Talk Which Exposure TV Channels.
- There are significant differences between the sex variable and the reasons for not watch talk shows offered by TV satellite.
- Not Presence Differences Function Statistically Between Variable Gender the reasons Show Talk Programs.
- Not Presence Differences Function Statistically between Variable Gender the issues that the public are keen to follow the programs talk shows.
5. Not Presence Differences Function Statistically between Variable Gender And the extent of public confidence in the talk show programs.
References
2- محمد عبد الوهاب الفقي، دور التلفزيون اليمني في تزويد الشباب بالمعلومات السياسية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الاعلام، جامعة القاهرة، 1997.
3- اميمة محمد عمران، دور الصحافة الحزبية في المشاركة السياسية، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية الآداب ، جامعة المنيا، 1999.
4- نائلة ابراهيم عمارة، دور وسائل الاعلام في تشكيل معارف واتجاهات الجمهور المصري نحو الانتخابات الرئاسية 2005، المؤتمر السنوي الثاني عشر لكلية الأعلام، جامعة القاهرة، من 2-4 مايو 2006، الأعلام وتحديات المجتمعات العربية، الجزء الأول، ص ص 257-304
5- احمد حسين اللقاني وأخرون، معجم المصطلحات التربوية: المعرفة في المناهج وطرق التدريس، القاهرة، عالم الكتب، 1996، ص204.
6- حنان يوسف، الاعلام والسياسة مقاربة ارتباطية، القاهرة، اطلس للنشر والانتاج الاعلامي، 2006، ص64.
7- مي العبدالله، الاتصال والديمقراطية، بيروت، دار النهضة العربية، 2005، ص372
8 - d. fleur& s.b. rokeach, theories of mass communication, New York, Mack press. P 253
9- صالح خليل ابو اصبع، الاتصال الجماهيري،، عمان، دار الشروق، 1999، ص218 .
10- اماني السيد فهمي ، الاتجاهات العالمية الحديثة لنظريات التأثير في الراديو والتلفزيون ، المجلة المصرية لبحوث الاعلام ، كلية الاعلام، جامعة القاهرة عدد6 ، 1999،ص ص207-249.
11- Dennis Mc Quail , Mass Communication Theory- An Introduction, 4th Edition , Sage Publication Inc., London , 2000 ,p12.
12- صالح خليل أبو اصبع، استراتيجيات الاتصال وسياسته وتأثيره، عمان ، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع ، 2005.ص 108 نقلا عن
s.j.Ball- Rokeach &Melvin DE fleur A. Dependency Model of Mass Media Effects in inter' Media: interpersonal Communication in a Media Word eds. Gary pert &Roberts Catha cart, ( new York oxford University pressm1979) pp. 229-242
13- سعاد جبر سعيد، سيكولوجيا الاتصال الجماهيري، عمان، جدار للكتاب ، 2008، ص103
14- ملفن ديفلروساندرا بول روكيتش ، نظريات وسائل الإعلام ، ط3 ، ترجمة كمال عبد الرؤوف ، القاهرة ، الدار الدولية للنشر والتوزيع ، 1999 ص430 -431
15- انظر:
- مرفت الطرابيشي وأخرون، نظريات الاتصال، القاهرة، دار الايمان للطباعة،2006 ، ص143-144
- منال هلال المزاهرة نظريات الاتصال ، عمان، دار المسيرة، 2012ص 213-214
- محمود حسن اسماعيل ، مبادئ علم الاتصال ونظريات التأثير ، القاهرة، الدار العالمية للنشر والتوزيع ، 2003 ، ص278-280
16- حسن عماد مكاوي، وليلى حسين الاتصال ونظرياته المعاصرة، القاهرة، الدار المصرية اللبنانية، ط4، 2004 ص326
17- خلدون عبدالله، الاعلام وعلم النفس، عمان، دار اسامة، 2009، ص34
18- احمد زكريا احمد، نظريات الاعلام، القاهرة، المكتبة المصرية،2008، ص7
19- حسن عماد مكاوي وليلى حسين، مصدر سابق ،ص327
20- سامي محسن ختاتنة وأخرون، علم النفس الإعلامي، عمان، دار المسيرة،2010، ص 187.
21- مرفت الطرابيشي وأخرون ، مصدر سابق ، ص140.
22- منال هلال المزاهرة ، مصدر سابق، 2012ص 229.
23- رضا عكاشة، تأثيرات وسائل الإعلام،، المكتبة العالمية للنشر والتوزيع، القاهرة، 2006، ص210
24- محمد عبد الحميد ، نظريات الإعلام واتجاهات التأثير ، ط 3 ، القاهرة ، عالم الكتب ،2004 ، ص304 .
25- ( حسني نصر وليلى حسين ، مصدر سابق ، ص329)
26- يوسف مرزوق، الحدمة الاخبارية في الاذاعة الصوتية، الاسكندرية، دار المعرفة الجامعية،1999،ص130
27- جون ماكسويل هاملتون وجورج أ- كرمسكي، صناعة الأخبار في كواليس الصحف الامريكية، ترجمة احمد محمود، القاهرة ،دار الشروق، 2000، ص34
28- جيهان احمد رشتي، الاسس العلمية لنظريات الاعلام، القاهرة، دار الفكر العربي، 1978، ص334
29- دنس ماكويل، الإعلام وتأثيراته، ترجمة عثمان العربي، القاهرة، المجلس الاعلى للثقافة، 1992، ص120
*تم عرض الاستمارة للتحكيم على كل من : أ.د جليل وادي، أ.م.د حسين رشيد، أ.م.د طلال الشمري
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.