Correspondents and Professional Standards in News Coverage (A Field Study)
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v7i30.174Keywords:
Correspondents, Professional Standards, News CoverageAbstract
The essence of the new work in the satellite TV channels is to provide news coverage of news that will inform the people of what is going on around them in order to increase their political, social, economic and cultural awareness and this drives them to take positions or certain behaviors on according to what the communicator in these channels wants. News and news reports are generally used as a psychological variable to influence public opinion and does not offer interestingness and information. Therefore, satellite TV channels have assumed special attention towards their correspondents desiring to achieve scoop in news coverage and to have the final word in reading events and install its private destinations. Recognizing the fact of intense competition between them and similar satellites TV channels of the same band and in the middle of this news activity the correspondents of Iraqi satellite channels work with professionalism in their news treatment in accordance with the rules of news correctness, its accuracy, and objectivity on one hand and business requirements for media administrations with liberalization policies or strict directives. And among all of these, Iraqi reporters work in political, security, social and even legislative environments. They hinder the freedom of their media movement and limiting their ability to express an opinion freely. The results of the research analysis can be summarized as follows:
References
مطابع الجمعية الملكية ، 1977 ) ص 19 .
2ـ راسم محمد الجمال ، مقدمة في مناهج البحث في الدراسات الإعلامية ( القاهرة ، مركز
جامعة القاهرة للتعليم المستمر ، 1979 ) ص95 .
3ـ ديوبولد . ب. فان دالين ، مناهج البحث في التربية وعلم النفس ، ترجمة نبيل نوفل وآخرون
( القاهرة : مكتبة الانجلو المصرية ، 1984 ) ص 361 .
4ـ سمير محمد حسين ، بحوث الإعلام ، دراسات في مناهج البحث العلمي ( القاهرة : عالم
الكتب ، 1999 ) ص 131
5ـ وجيه محجوب ، البحث العلمي ومناهجه ( بغداد ، دار الكتب للطباعة والنشر ، 2002 )
ص 168 .
6- Bailey, Kenneth, D., Methods of Social, the Free Press, New York 1978, p 84.
7ـ محمد عبد الحميد : تحليل المحتوى في بحوث الإعلام ( جدة ، دار الشروق ، 1983 )
ص 96 .
* ـ الخبراء المحكمون :
1ـ أ.د . وسام فاضل راضي ، رئيس وحدة اتطلاع الرأي في كلية الإعلام / جامعة بغداد .
2ـ أ.م .د . عبد السلام أحمد السامر ، قسم الصحافة الإذاعية والتلفزيونية ، كلية الإعلام .
3ـ أ.م.د . رعد جاسم حمزة ، قسم الصحافة الإذاعية والتلفزيونية ، كلية الإعلام .
4ـ أ.م.د . طالب عبد المجيد ، قسم الصحافة الإذاعية والتلفزيونية ، كلية الإعلام .
8ـ فاروق أبو زيد ، ليلى عبد المجيد ، فن التحرير الصحفي ، القاهرة ، 2000 ، ص 105 .
9ـ سليم عبدالنبي ، الإعلام التلفزيوني ( دار أسامة للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن ، 2009 )
ص 25 .
** من ذلك تعبئة الجمهور المحلي في عدد من البلدان العربية والاسلامية للتظاهر في موضوع
الرسوم المسيئة للنبي الأكرم. وبرز تأثير الفضائيات أكثر في ماجرى ويجري من إدامة زخم
التجمعات الجماهيرية الحاشدة في ساحات مايعرف بالربيع العربي
10ـ السيد عليوة ، استراتيجية الإعلام العربي ، ( القاهرة ، الهيئة المصرية العامة للكتاب ،
1978) ص50 ومابعدها .
11ـ ابراهيم إمام ، الإعلام والاتصال بالجماهير ، ( القاهرة ، مكتبة الإنجلوالمصرية ، ط3 ،
1984 ) ص 274 وما بعدها .
12ـ وزارة الإعلام والثقافة ، دولة الإمارات العربية المتحدة ، الإعلام الغربي والعرب ، أبحاث
ومناقشات ندوة الصحافة الدولية ، لندن 1979.
13ـ أديب خضور ، إزمة إعلام أم أزمة أنظمة ،( دمشق ، الناشر أديب خضور ، 2003)
ص145 .
14ـ محمود أدهم ، فن الخبر ، مصادره ، عناصره ( القاهرة ، ط2 ، دار نشر الثقافة ، 1987 )
ص401 .
15ـ مايكل سكسدن ،علم اجتماع الأخبار ، ترجمة أحمد رمو ( دمشق ، منشورات الهيئة العامة
السورية للكتاب ، 2010 ) ص 53 .
16ـ محمد حمدان ، الأخبار الإذاعية بين التخطيط والتنفيذ والتقييم ( بغداد ، دراسات وترجمات ،
اتحاد إذاعات الدول العربية ) ص 20ـ 24 .
17ـ محمد أنيس المحتسب ، النشرة الإخبارية في الإذاعة والتلفزيون ، دورة الأخبار والمواد
السياسية المنعقدة في الفترة من 8/3 ـ 3/11/1988 .
18ـ وليـام . ل . ريفرز ، وسائل الإعلام والمجتمع الحديث ، ترجمة الدكتور إبراهيم إمام ، (
القاهرة ، دار المعرفة ، 1975 ) ص228 .
19ـ مايكل سكسدن ، علم اجتماع الأخبار ،مصدر سابق ، ص37 .
20ـ محمود أدهم ، فن الخبر ، مصدر سابق ، ص 540ـ 584 .
21ـ محمد عبد الحميد ، نظريات الإعلام واتجاهات التأثير ( جامعة حلوان ، عالم الكتب ،
1997) ص112 .
22ـ محمود عودة ، أساليب الاتصال والتغير الاجتماعي ( بيروت ، دار النهضة العربية ،
1988 ) ص428.
23ـ أساليب الاتصال والتغير الاجتماعي ، المصدر السابق ، ص 430 .\
24ـ لويس كامل مليكة ، سيكولوجية الجماعات والقيادة ، ج2 ، ديناميات الجماعة التطبيقية (
القاهرة ، مكتبة النهضة المصرية ، ط2 ، 1963 ) ص423 .
25ـ سيكولوجية الجماعات والقيادة ، المصدر السابق ، ص 424
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.