The Media Awareness for Students to Exceed the Terrorist Acts

Authors

  • حاتم علو الطائي, د. Ministry of Education

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v9i35.130

Keywords:

The Media, Awareness, Students, Exceed, Terrorist Acts

Abstract

      The research aims at showing the media awareness for Students, especially for the students of the preparatory schools through their following the mass media in forming the cultural, educational and political database. It also aims at building a content and prospectives that make them a wide awake stratum that safeguard the society which has faced huge effects of terrorist actions.

                 Furthermore, it aims at knowing to what extent that students have been acquainted with the printed and electronic newspapers. Finally, it aims at knowing to what extent that they are content with the mass media in covering and broadcasting the news about the terrorist actions and other journalism subjects. 

References

( ) حسن عبد الباسط، أصول البحث العلمي الاجتماعي، القاهرة، مطبعة الثقافة، 1990، ص16.
( ) لسان العرب: ابن منظور: المجلد التاسع، القاهرة، دار الحديث، 2003، ص348.
( ) إبراهيم مدكور، معجم العلوم الاجتماعية، القاهرة ، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، 1985، ص644.
( ) جورج حنا، الوعي الاجتماعي، بيروت، دار العلم للملايين، 1958، ص18.
( ) القاموس المحيط، مؤسسة الرسالة، بيروت، 1987، ص118.
( ) نبيل هادي، أمراء الارهاب في الشرق الأوسط، دار الفارابي، بيروت، 1991، ص41.
( ) حسين عبد الحميد رشوان، التطرف والارهاب من منظور علم الاجتماع، دار المعرفة الجامعية، الاسكندرية، 1997، ص42.
( ) محمد ابو سمرة، الاعلام التربوي، عمان، دار الراية للطباعة والنشر والتوزيع، 2009، ص13.
( ) أحمد بدر، الاتصال والجماهير والدعاية الدولية، الكويت، دار العلم، 1974، ص20.
( ) محمد الحمامي، أحمد رجب، الاعلام التربوي، القاهرة ، مركز الكتاب للطباعة والنشر والتوزيع، 2006، ص23.
( ) باسم علي حوامدة، وسائل الاعلام والطفولة، عمان، دار جرير للطباعة والنشر والتوزيع، 2006، ص13.
( ) محمد الحمامي، احمد رجب، مصدر سابق، ص 24.
( ) صالح خليل الصقور، الاعلام والتنشئة الاجتماعية، عمان، دار اسامة للطباعة والنشر والتوزيع ، 2012، ص16.
( ) محمد المهنا، مدخل الى الاعلام العربي في عالم متغير، مصر، المكتب الجامعي الحديث، 2007، ص59.
( ) مجد الهاشمي، الاتصال التربوي وتكنولوجيا التعليم، عمان، دار المناهج، 2001، ص135.
( ) حارث عبود، الاتصال التربوي، ط1، عمان، دار وائل، 2008، ص166.
( ) حسن حسين البيلاوي، دراسات في أصول التربية، الكويت، ذات السلاسل، 1991، ص11.
( ) لسان العرب: ابن منظور، ج4، القاهرة، دار الحديث، 2003، ص54- 56.
( ) مختار الصحاح للرازي، كويت، دار الرسالة، 1983، ص20.
( ) صالح عبد العزيز، التربية وطرق التدريس، ج1، القاهرة، دار المعارف، 1968، ص57.
( ) عباس محجوب، أصول الفكر التربوي في الاسلام، دمشق، دار ابن كثير، 1978، ص15.
( ) ابو الفتوح رضوان، الاعلام والرسالة التربوية، ماذا يريد التربويون من الاعلاميين، ج2، الرياض، 1984، ص327.
( ) صالح خليل الصقور، الاعلام والتنشئة الاجتماعية، مصدر سابق، ص 190- 193.
( ) عبد اللطيف حسن فرج، الهدف التربوي لدى المخطط الاعلامي، ماذا يريد التربويون من الاعلامين، ص311.
( ) كامل القيم، مناهج وأساليب كتابة البحث العلمي في الدراسات الإنسانية، بغداد، مركز حمورابي، 2012، ص102.
( ) وزارة التربية ، المديرية العامة للتخطيط التربوي/ مديرية الاحصاء، التقرير الإحصائي السنوي لسنة 2015.
( ) شيماء ذو الفقار زغيب، مناهج البحث والاستخدامات الإحصائية في الدراسات الإعلامية، ط1، القاهرة، الدار مصرية اللبنانية، 2009، ص242.
( ) المصدر نفسه ، ص247.
المصادر:
1- ابراهيم مدكور، معجم العلوم الاجتماعية، القاهرة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1985.
2- ابن منظور، لسان العرب: المجلد التاسع،، القاهرة، دار الحديث، 2003.
3- ابو الفتوح رضوان، الاعلام والرسالة التربوية، ماذا يريد التربويون من الاعلاميين, ج2، الرياض، 1984.
4- احمد بدر، الاتصال والجماهير والدعاية الدولية، الكويت، دار العلم، 1974.
5- باسم علي حوامدة، وسائل الاعلام والطفولة، عمان، دار جرير للطباعة والنشر والتوزيع، 2006.
6- جورج حنا، الوعي الاجتماعي، بيروت، دار العلم للملاييين، 1958.
7- حارث عبود، الاتصال التربوي، ط1، عمان، دار وائل، 2008.
8- حسن حسين البيلاوي، دراسات في أصول التربية، الكويت، ذات السلاسل، 1991.
9- حسن عبد الباسط، اصول البحث العلمي الاجتماعي، القاهرة، مطبعة الثقافة، 1990.
10- حسين عبد الحميد رشوان، التطرف والارهاب من منظور علم الاجتماع، دار المعرفة الجامعية، الاسكندرية، 1997.
11- الرازي، مختار الصحاح، الكويت، دار الرسالة، 1983.
12- شيماء ذو الفقار زغيب، مناهج البحث والاستخدامات الاحصائية في الدراسات الاعلامية، ط1، القاهرة، الدار المصرية اللبنانية، 2009.
13- صالح خليل الصقور، الاعلام والتنشئة الاجتماعية، عمان، دار اسامة للطباعة والنشر والتوزيع، 2012.
14- صالح عبد العزيز، التربية وطرق التدريس، ج1، القاهرة، دار المعارف، 1968.
15- عباس محجوب، أصول الفكر التربوي في الاسلام، دمشق، دار ابن كثير، 1978.
16- عبد اللطيف حسن فرج، الهدف التربوي لدى المخطط الاعلامي، ماذا يريد التربويون من الاعلاميين، ج2، الرياض، 1984.
17- القاموس المحيط، مؤسسة الرسالة، بيروت، 1987.
18- كمال القيم، مناهج وأساليب كتابة البحث العلمي في الدراسات الإنسانية، بغداد، مركز حمورابي، 2012.
19- مجد الهاشمي، الاتصال التربوي وتكنولوجيا التعليم، عمان، دار المناهج، 2001.
20- محمد أبو سمرة، الاعلام التربوي، عمان، دار الراية للطباعة والنشر والتوزيع، 2009.
21- محمد الحمامي، أحمد رجب، الاعلام التربوي، القاهرة، مركز الكتاب للطباعة والنشر والتوزيع، 2006.
22- محمد المهنا، مدخل الى الاعلام العربي في عالم متغير، مصر، المكتب الجامعي الحديث، 2007.
23- نبيل هادي، أمراء الارهاب في الشرق الأوسط، دار الفارابي، بيروت، 1991.
24- وزارة التربية، المديرية العامة للتخطيط التربوي/ مديرية الاحصاء، التقرير الاحصائي السنوي لسنة 2015.

Downloads

Published

2017-01-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

الطائي ح. ع. (2017). The Media Awareness for Students to Exceed the Terrorist Acts. ALBAHITH ALALAMI, 9(35), 107-134. https://doi.org/10.33282/abaa.v9i35.130

Similar Articles

1-10 of 315

You may also start an advanced similarity search for this article.