The Use of Digital Public – Relations in the Work of Iraqi Universities
A Survey Study of the Workers in the Departments of Public Relations
DOI:
https://doi.org/10.33282/abaa.v9i37.106Keywords:
Uses, public relations, digital, Iraqi universities, survey, workersAbstract
the digital public relations aim at make the workers getting the necessary information about the governmental institutions where they work and the enveronment surrounding them. it also tries to let the workers get the special knowlege of tthe publich relations and their jobs like the works of planning , arranging the active communication and executive skills needed in their writing , editing , special art skills for designing , production and technological skills to deal with the computer.
the problem of the research includes some questions as :
1- what are the uses achieved by degetal public relations workers at Iraqi universities (Baghdad, Mustansiriya, and Iraqi)
2- what are the tools used to apply digital public relations in active communication at Iraqi universitites?
The goals of the research are as follows:
Identifying the extent to which employees use digital public relations according to the theory of uses and saturation .
identifying the extent to which employees’ dependence on the tool of applying digital public relations
the researcher ends with the following conclusions:
1- the number of male respondents are larger than the females. their age is abut 20 years up to 30 years old . the educational level of the respondents who have bahelor degree are larger than those who have higher degrees. The university of Baghdad is higher in the number of workers in the departments of digital public relaions.
2- the number of those who know how to use the internet and computer system increases in number year after another.
References
2. نائل عبد الحافظ العواملة، أساليب البحث العلمي – الأسس النظرية وتطبيقاتها، (عمان : دار الجامعة الأردنية، 1995)، ص10.
3. مصطفى حميد الطائي، خير ميلاد أبو بكر، مناهج البحث العلمي وتطبيقاتها في الإعلام والعلوم السياسية، (الإسكندرية : دار الوفاء للطباعة والنشر، 2007)، ص102.
4. سمير محمد حسين، بحوث الإعلام، (القاهرة : عالم الكتب، 1995)، ص131 .
5. محمد عبد الحميد، البحث العلمي في تكنولوجيا التعليم، ط3، (القاهرة : عالم الكتب، 2013)، ص289.
6. عبد الخالق محمد شفيق , العلاقات العامة في الخدمة الاجتماعية , ( القاهرة , المكتبة العصرية للنشر و التوزيع , 2014 ) , ص33.
7. أياد حسن الرمضاني وآخرون، المدخل إلى الشبكة التبادلية والبريد الإلكتروني، (الموصل : دار جامعة الموصل للنشر والتوزيع، 2002)، ص39.
8. محمد بن سعود البشر، نظريات التأثير الإعلامي، (الرياض : العبيكان للنشر، 2014)، ص132.
9. حسنين شفيق، نظريات الإعلام في البيئة الرقمية، (القاهرة : دار فكر وفن للطباعة والنشر والتوزيع، 2013)، ص191.
10. ديفيد فيلبس، العلاقات العامة عبر الانترنت، (القاهرة : مصر، كوجان بيدج، 2013)، ص21 .
11. فهيمي محمد العبدي، مفاهيم جديدة في العلاقات العامة، (عمان : دار أسامة للنشر والتوزيع، 2011)، ص267 .
12. شدونا علي شبيبة، العلاقات العامة بين النظرية والتطبيق، (القاهرة : دار المعرفة الجامعية، 2009)، ص131.
13. محمد ناجي الجوهر، وسائل الاتصال في العلاقات العامة، (عمان : مكتبة الرائد العلمية، 2000)، ص24.
14. حسنين شفيق، الإعلام التفاعلي، (القاهرة : دار فكر وفن، 2008)، ص80.
15. Barbee, Daviel E, interactive Multimedia – information Resources management journal, medal Town : Full 1993, Vol.60, ISS, 4.
16. محمد ناجي الجوهر، وسائل الاتصال في العلاقات العامة، مصدر سبق ذكره، ص25 .
17. محمد ناجي الجوهر، المواد الإعلامية التقليدية والإلكترونية في العلاقات العامة، (اليمن، دار الكتاب الجامعي، 2013)، ص206.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 ALBAHITH ALALAMI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in ABBA journal.