Motives for public exposure to advertisement through smart phone applications and its purchasing decisions relationship (A research drawn from a Master Degree thesis)

Authors

  • Kisaer Jabbr Gatea University of Baghdad - College of Mass Communication- Department of Public Relation
  • Bushra Jameel al-rawi University of Baghdad - College of Mass Communication- Department of Public Relation

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v12i49.671

Keywords:

Motivation of exposure - Electronic advertising - Shopping apps - smart phones - Purchase decisions

Abstract

Advertisement on smart phone shopping apps are a new way of driving users to satisfy their needs and influence their purchasing decisions, In this way, the research could be aimed to know The role of the relationship between the motivations for audience exposure to shopping apps advertisement and purchasing decisions, In order to achieve the objectives of the research, the researcher adopted the survey method and used the questionnaire and the scale to collect data and information, The researcher chose the "random sample multi stages", The sample size was (475) respondents from Baghdad city center (18 years and above) women and men.

References

السوق المفتوح. (08 01، 2019). عَن الموقع، معلومات أساسية منشورة فِي الموقع الرسمي للسوق المفتوح. تم الاسترداد من السوق المفتوح: https://iq.opensooq.com/ar/site/about-us

أمين النصرة. (10 01، 2019). كل ما تريد معرفته عَن علي اكسبريس Aliexpress. تم الاسترداد من https://bit.ly/2QBYZfG

خلود بدر غيث. (2010). الإعلان بين النظرية والتطبيق. عمان: دار الإعصار العلمي للنشر والتوزيع.

رامي عبود. (2016). ديجيتولوجيا الانترنت.. اقتصاد المعرفة.. الثورة الصناعية الرابعة.. المستقبل. القاهرة: العربي للنشر والتوزيع.

روجر ويم، و جوزيف دومينيك. ( 2013). مدخل إلى مناهج البحث الإعلامي. (صالح أبو أصبع، و فاروق منصور، المترجمون) بيروت: المنظمة العربية للترجمة.

ريم عمر شريتح. (2017). الإعلان الإِلكتروني مفاهيم وإستراتيجيات معاصرة. الجزائر: المؤلف نفسه.

سامي محسن الختاتنة. (2011). علم النفس الإداري. عمان: دار ومكتبة الحامد للنشر والتوزيع.

سعد علي ريحان المحمدي. (2014). إستراتيجية الإعلان والاتجاهات الحديثة فِي تطوير الأداء المؤسسي. عمان: دار اليازوري للنشر والتوزيع.

سعدون حمود جثير، و وآخرون. (2015). إدارة التسويق أسس ومفاهيم معاصرة. الأردن: دار غيداء للنشر والتوزيع.

سوق بلي (Google Play). (10 01، 2019). التسوق عبر الإنترنت AliExpress . تم الاسترداد من سوق بلي: http://cutt.us/9vLG1

سوق بلي (Google Play). (10 01، 2019). طلباتي. تم الاسترداد من سوق بلي: https://bit.ly/2FpgKNw

شركة كريم. (09 01، 2019). كيف تستخدم كريم. تم الاسترداد من شركة كريم: https://bit.ly/2FkIMe3

شركة كريم. (09 01، 2019). مشوارنا. تم الاسترداد من شركة كريم: https://www.careem.com/ar-ae/our-story

طلباتي. (10 01، 2019). الصفحة الرئيسية. تم الاسترداد من طلباتي: http://www.talabatey.com

عاطف العدلي العبد عبيد. (1999). مدخل إلى الاتصال والرأي العام الأسس النظرية والإسهامات العربية (المجلد 3). القاهرة: دار الفكر العربي.

عبد الباسط أحمد هاشم شاهين. (2014). التفاعلية عَلى مواقع الصحف الإِلكترونية. القاهرة: دار العلوم للنشر والتوزيع.

عبد الله رايس. (08 01، 2019). مدير خدمة العملاء للسوق المفتوح. (الباحث، المحاور)

عبدالله بن ذعار شامان العضياني. (2015). أثر استخدام بعض تطبيقات الأجهزة الذكية فِي تنمية مهارات التحدث باللغة الانجليزية لدى طلاب الصف الثالث الثانوي. رسالة ماجستير غير منشورة . المملكة العربية السعودية: قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة أم القرى.

علي عبد الفتاح كنعان. (2014). الإعلام والمجتمع. عمان: دار اليازوري للنشر والتوزيع.

فيصل هاشم شمس الدين. (2008). تقنية المعلومات المصطلحات وسائل الاتصال التوظيف الثقافة. القاهرة: شمس للنشر والتوزيع.

متجر أبل (App store). (10 01، 2019). متجر أبل. تم الاسترداد من AliExpress Shopping App: https://apple.co/2SNDISa

محمد الطاهر، و ميلود قادري. (2015). مدخل إلى عالم الاتصالات التسويقية. بيروت: مكتبة حسن العصرية.

محمد مرضي الشمري. (2016). مدخل إلى دراسة العلاقات العامة والإعلان. القاهرة: العربي للنشر والتوزيع.

محمود جاسم الصميدعي، و ردينة عثمان يوسف. (2007). سلوك المستهلك. الأردن: دار المناهج.

مروى عصام صلاح. (2015). الإعلام الإِلكتروني (الأسس وآفاق المستقبل). عمان: دار الإعصار العلمي للنشر والتوزيع.

مسعود حسين التائب. (2016). أساسيات الإعلان. القاهرة: المكتب العربي للمعارف.

مطلق طلق العتيبي. (العدد1 المجلد السابع، 2014). استخدامات الشباب للهواتف الذكية دراسة اثنوجرافية بمكة المكرمة. مجلة جامعة أم القرى للعلوم الاجتماعيّة ، صفحة 19.

ممدوح رضا الجندي. (2016). المفاهيم الإعلامية الحديثة. عمان: دار الراية للنشر والتوزيع.

موقع سوق بلي (Google Play). (09 01، 2019). كريم تطبيق حجز السيارات. تم الاسترداد من سوق بلي: ttps://bit.ly/1ltd235

موقع فايبر. (03 10، 2019). حول إعلانات. تم الاسترداد من فايبر: https://goo.gl/inUEY9

موقع متجر أبل (App store). (09 01، 2019). كريم Careem - Car Booking App. تم الاسترداد من متجر أبل: https://apple.co/1ef0Xt5

هشام سمير زقوت. (2016). استخدام الصحفيين الفلسطينيين لتطبيقات التواصل الاجتماعيّ مِن خلال الهواتف الذكية. رسالة ماجستير غير منشورة . غزة: قسم الصحافة، كلية الآداب، الجامعة الإسلامية.

References

Alibaba، w. (2019، 01 10). What's the difference between Alibaba.com and AliExpress.com. Retrieved from Alibaba website: https://bit.ly/2REMqF1

Charles، Lamb، W.، & Others. (2012). Marketing (Vol. 5th Canadian edition). USA: Nelson Education.

Eastin، M. S. (2010). Handbook of Research on Digital Media and Advertising: User Generated Content Consumption: User Generated Content Consumption. New York: IGI Global.

Gbadamosi، A. (2016). Handbook of Research on Consumerism and Buying Behavior in Developing Nations. United States of America: IGI Global.

Heggde، G.، & Shainesh، G. (2018). Social Media Marketing Emerging Concepts and Applications. United State: Springer.

Khan، A. (2014). Objective-C and iOS Programming A Simplified Approach To Developing Apps for the Apple iPhone & iPad. USA: Cengage Learning.

King، D.، Outland، a. J.، & others. (2017). Introduction to Electronic Commerce and Social Commerce. United State: Springer.

Lovelock، C.، & Patterson، P. (2015). Services Marketing. Australia، Melbourne: Pearson Australia.

Rezaei، S. (2017). Apps Management and E-Commerce Transactions in Real-Time. United States of America: IGI Global.

Ståhlberg، M.، & Maila، V. (2012). Shopper Marketing: How to Increase Purchase Decisions at the Point of Sale (Vol. 2). British: Kogan Page Publishers.

Downloads

Published

— Updated on 2022-09-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

Gatea, K. J., & al-rawi, B. J. (2022). Motives for public exposure to advertisement through smart phone applications and its purchasing decisions relationship (A research drawn from a Master Degree thesis) . ALBAHITH ALALAMI, 12(49), 150-174. https://doi.org/10.33282/abaa.v12i49.671

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 100

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)