THE IMAGE OF THE IRAQI IN THE MENTALITY OF THE ITALIANS

Authors

  • Dr. Salim Jasim Muhammed, Ph. D. College of Mass Communication, University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v4i17.488

Keywords:

The Image of the Iraqi, Image related to life, Individual , Society

Abstract

Increased interest in the subject of the image because of its great and growing link to the life of the individual and society and its impact on the overall political, economic and cultural conditions. This interest is no longer confined to the images of people or institutions, but has become beyond that to the images of countries and peoples and the impact on bilateral relations between them,

However, we find that the image of the Iraqi abroad remained vague and has not been scientifically recognized and the most that we can generalize are the features of the image of Arabs and Muslims abroad; and assume that the image of the Iraqi applies to them as the Iraqi is in the end an Arab or Muslim.

Based on this, the research aims to identify the image of the Iraqi in the minds of Italians by carrying out a survey using a scale questionnaire distributed to 100 respondents in three Italian cities: the capital Rome in the center, Florence in the north and Reggio Calabria in the south.

The results indicated that the Iraqi image in the mentality of the Italians is very ambiguous as the respondents resorted in many paragraphs to the option of "I do not know", as for the rest of the paragraphs, the results indicated that the positive side in the image of the Iraqi outweighed the negative side.

The means of communication formed the main factor in building the image of the Iraqi in the mentality of the Italians; next, school; then, friends; after that, direct dealing with the Iraqis; last, the family; and finally, cinema.

The study also found that the Italians do not distinguish between Iraqis on the basis of religion or whereabouts. This confirms that the image of the research applied to all Iraqis.

References

محمود يوسف ، كريمان فريد ، فن العلاقات العامة (( القاهرة : مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح ، 2002 ، ص51 )).

علي عجوة ، العلاقات العامة والصورة الذهنية (( القاهرة : عالم الكتب ، 1983 ص10 )).

محمد مصطفى كمال ، الاعلام الدولي والراي العام (( بيروت : دار المنهل اللبناني ، 2012 ، ص27 )).

كرم شبلي ، معجم المصطلحات الاعلامية (( القاهرة : دار الشروق ،1989، ص576 )).

سليمان صالح ، وسائل الاعلام وصناعة الصورة الذهنية (( الكويت : مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع ، 2008 ، ص151 )) .

محمد منير حجاب ، الاتصال الفعال للعلاقات العامة (( القاهرة : دار الفجر للنشر والتوزيع 2007 ، ص176 )).

عصام سليمان الموسى ، صورة العربي في الاعلام الغربي ، مجلة الاذاعات العربية ، عدد2 ، 2002 ، ص46 .

مهدي حسن زويلف ، احمد القطامين ، العلاقات العامة (( عمان : دار حنين ، 1994 ، ص69 )).

كامل خورشيد مراد ، مدخل الى الراي العام (( عمان : دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، 2011 ، ص126 )).

محمد قيراط ، تشكيل الوعي الاجتماعي (( الكويت : مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع ، 2007 ، ص39 )).

عصام سليمان الموسى ، صورة العربي في الاعلام الغربي ، مجلة الاذاعات العربية عدد2 ، 2002 ، ص46 .

سلافة فاروق الزعبي ، صورة العرب في الاعلام الامريكي ، مؤتمر فيلادلفيا الدولي الثاني عشر ، عمان ، 2008 ، ص294.

عبد الرزاق الدليمي ، العلاقات العامة والعولمة (( عمان : دار جرير ، 2005 ص71 )).

محمد مصطفى كمال ، الاعلام الدولي والرأي العام (( بيروت : دار المنهل اللبناني ، 2012 ، ص100 )).

عصام خليل محمد ، العلاقات العراقية ــ الايطالية 1921ــ 1943 ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، معهد التاريخ العربي والتراث العلمي ، 2008 ، ص38 ، نقلا عن د.ك.و ، ملفات البلاط الملكي ــ التمثيل الدبلوماسي لايطاليا في العراق ، رقم الملف 784/311 ، من وزارة الخارجية الى الديوان الملكي ومجلس الوزراء ودار الاعتماد ، ص46 .

الموقع الالكتروني للسفارة العراقية في ايطاليا www.mofamission.gov.iq بتاريخ 26/7/2012 .

.الموقع الالكتروني للسفارة الايطالية في العراق www.ambbaghdad.esteri.it بتاريخ 3/8/2012

Mahmoud Youssef, Kariman Farid, The Art of Public Relations ((Cairo: Cairo University Center for Open Education, 2002, p. 51)).

Ali Ajwa, Public Relations and Mental Image ((Cairo: World of Books, 1983 p. 10)).

Muhammad Mustafa Kemal, International Media and Public Opinion ((Beirut: Lebanese Dar Al-Manhal, 2012, p. 27)).

Karam Shibli, Dictionary of Media Terminology ((Cairo: Dar Al-Shorouk, 1989, p. 576)).

Suleiman Saleh, Media and Mental Image Industry ((Kuwait: Al-Falah Library for Publishing and Distribution, 2008, p. 151)).

Muhammad Munir Hijab, Effective Communication for Public Relations ((Cairo: Dar Al-Fajr for Publishing and Distribution 2007, p. 176)).

Issam Suleiman Al-Mousa, an image of the Arab in Western media, Journal of Arab Broadcasting, No. 2, 2002, p. 46.

Mahdi Hassan Zewailf, Ahmad Al-Qatameen, Public Relations ((Amman: Dar Haneen, 1994, p. 69)).

Kamel Khorshid Murad, Introduction to Public Opinion ((Amman: Dar Al Masirah for Publishing, Distribution and Printing, 2011, p. 126)).

Muhammad Qirat, Shaping Social Awareness ((Kuwait: Al-Falah Library for Publishing and Distribution, 2007, p. 39)).

Issam Suleiman Al-Mousa, An Image of Al-Arabi in Western Media, Journal of Arab Broadcasting No. 2, 2002, p. 46.

Sulafa Farouk Al-Zoubi, The Image of the Arabs in the American Media, The 12th Philadelphia International Conference, Amman, 2008, p. 294.

Abdul-Razzaq Al-Dulaimi, Public Relations and Globalization ((Amman: Dar Jarir, 2005, p. 71)).

Muhammad Mustafa Kemal, International Media and Public Opinion ((Beirut: Lebanese Dar Al-Manhal, 2012, p. 100)).

Issam Khalil Muhammad, Iraqi-Italian Relations 1921-1943, unpublished doctoral dissertation, Institute of Arab History and Scientific Heritage, 2008, p. 38, citing Dr. K.W., files of the royal court - diplomatic representation of Italy in Iraq, file number 784 / 311, From the Ministry of Foreign Affairs to the Royal Court, Cabinet, and House of Accreditation, p. 46.

The website of the Iraqi embassy in Italy www.mofamission.gov.iq on 26/7/2012.

The website of the Italian Embassy in Iraq www.ambbaghdad.esteri.it on 3/8/2012

Downloads

Published

— Updated on 2022-10-01

Versions

  • 2022-10-01 (2)
  • (1)

Issue

Section

Articles

How to Cite

Jasim Muhammed, S. (2022). THE IMAGE OF THE IRAQI IN THE MENTALITY OF THE ITALIANS. ALBAHITH ALALAMI, 4(17), 82-98. https://doi.org/10.33282/abaa.v4i17.488

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 282

You may also start an advanced similarity search for this article.