The Interactive Communication and its Reflection on Social Capital

Authors

  • Prof.: Al-Faisal, Abdel Ameer University of Baghdad - Muss of Communication

DOI:

https://doi.org/10.33282/abaa.v11i44.270

Keywords:

interactive communication, social capital, communicative, approach, internet users

Abstract

The Internet makes the world like a small village. It has the ability to make groups of the same ideas, thoughts, and identity close to each other by gathering them in one place. It is a way to communicate and share information and opinion; shaping and sharing of comprising individuals with common interests and the participation of individuals in a fruitful dialogue results in achieving a set of goals promote ideas and mobilizing people about issues and events of common interests.

To address the relationship of the internet via interactive communication and its ability to achieve social capital and discuss issues and various social events, the study sees that the problem of the study could be formulated as follows:

Consider the impact of interactive communication on social capital through Internet users by measuring the indicators of social capital formation, which is the social network formed by the individual; the exchange of knowledge and confidence that demonstrate achievement of websites to gain social capital.

This approach is based on a set of introductions that are not more than deliberative hypotheses for discussion. Its discussion may lead to the development of the concept of social capital, the definition of its connotations, and limitations, the disclosure of its contents, and its interrelationships with other forms of capital and its reflection on the interactive communication of the Internet users.

The concept of social capital is subjective and objective double stem characteristics of subjective individuals, groups and societies through communications via the Web. But perhaps the emotive establish effectiveness as a trace of the predominantly contents background values as honesty, integrity, uprightness, love, and others, in addition to equality, freedom, autonomy, other virtues, and Supreme human values that establish social values.  

The virtual community provides a place of mutual information advice, support and social networking sites represent new ways of political and civil participation, teamwork and emotional, social support and knowledge sharing social capital. It achieves effective democracy and helps resolve conflicts and can be activated in media studies and virtual communities.

The Internet is a means to help existing communities to communicate with their members. It helps to be integrated with social capital occurs among individuals. It doesn’t lead to a decrease in social capital. But, rather, it gets social capital to be integrated. In addition. It also increases existing social capital via online capital and helps complete the construction of existing social capital off-line by engaging individuals in various activities through online communication that may actually turn into activities and participation in society.

References

أبو زيد، أحمد( 2010 ): توظيف رأس المال الاجتماعي، مجلة العربي، العدد 615 فبراير الكويت.
Putnam, Robert D. and Kristin A. Goss Introduction.«, In Robert D Putnam )ed.(. Democracies« in Flux: The Evolution of Social Capital in Contemporary Society. Oxford: Oxford University Press
إمام, إبراهيم(،1975) الإعلام والاتصال بالجماهير، الطبعة الثانية، )القاهرة: مكتبة الأنجلو مصرية،
اياد شاكر البكري ، 2003 ,تقنيات الإتصال بين زمنين، عمان، دار الشروق للنشر والتوزيع، ، ص16.
كازنيف , هيوك( 2014) نماذج في الاتصال السياسي ترجمة نبيلة أبو خبزة واخرون , في قسم علوم الاتصال في جامعة
الجزائر مجلة العلوم النفسية والاجتماعية العدد 15 جون 2014
Social Capital: Annual Review of Sociolojy, vol24.1998 :(1998),Portes, Alejendro
Richard Wood, L. »Political Culture Reconsidered Insights on Social Capital from and
Ethnography of Faith- based Community Organizing.« In Bob Edwards, Michael W. Foley and
Mario Diani (eds.). Beyond Tocqueville: Civil Society and the Social Capital Debate in Comparative 256-Perspective. Hanover: University Press of New England p254
مصطفى طلعت السروجي، رأس المال الاجتماعي، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة، الطبعة الأولى ،2009. Fukiama, F, The great dinaption: human nature and the reconstitution of social order, New York,199910- نبيلة حمزة، راس المال الاجتماعي ودور المنظمات غير الحكومية - حالة البلدان العربية، سلسلة دراسات التنمية البشرية، الأمم المتحدة، العدد12، 2008.
فضل النقيب 2010، مفهوم رأس المال الاجتماعي وأهميته بالنسبة للأراضي الفلسطينية المحتلة.
Social Capital in virtual leaning communities and distributed communities, 2012,Ben, Daniel
2003, Canadian journal of learning and technology families,«social capital and health«, Australian institute of family studies, 2010 , Baum ,F, Palmer Melbourne
حنا جريس، «الدين ورأس المال الاجتماعي»، مجلة الديمقراطية، السنة العاشرة، ع 37، )يناير 2010)، ص 88.15- عمر راشد، «رأس مالنا الاجتماعي»، موقع إسلام أون لاين، ، متوفرعلى:
http://www.islamonline.net/servlet/Sa2FNMALayout&cid%tellite?c=ArticleA_C&pagename=Zone-Arabic- Namah=1176802169839 )تاريخ الزيارة: 2 تشرين أول 2010.
The Form of Capital ,in John.G .Richard (edt) hand book of theory and : (1986)Bourdieu,Peirre
.research in sociolojy of education, New York, greenwald press
نوري شقلابو 2009 ما هو رأس المال الاجتماعي، مجلة منارة البحوث الاجتماعية، العدد الأول، طرابلس.
محمد عبد الغنى حسن ، رضوي محمد هلال :التسويق الاجتماعي وإداره رأس المال الاجتماعي ، القاهرة ، مركز تطوير الأداه والتنمية، 2009،ص57_58.
عزت حجازي، رأس المال الاجتماعي كأداة تحليلية في العلوم الاجتماعية، المجلة الاجتماعية القومية، المجلد الثالث والأربعون ـ العدد الأول ـ يناير 2006.
أحمد زايد وآخرون، رأس المال الاجتماعي لدي الشرائح المهنية من الطبقة الوسطي، مطبوعات مركز البحوث والدراسات الاجتماعية، كلية الآداب، جامعة القاهرة، الطبعة الأولى، ص 5 .
,(13)Putnam,Roberr; The Prosperous community social capital and public life,Am erican prospect 42-35).p.p,1993
أحمد زايد وآخرون، مصدر سابق
.7th Edition. New Jersey: Prentice Hall .Psychological Testing (1997) ,.Anastasi A.& Urbina, S .1 Psychological Testing. Fourth edition. New York. Macmillan Publishing .)1976) ,.Anastasi A.145 .A
.Co., Inc
إبراهيم الزوبعي وإبراهيم الكناني, , محمد الياس(1981) : الاختبارات والمقاييس ، الموصل ,العراق , جامعة الموصل دار الكتب للطباعة والنشر
عبد الجبار البياتي(1977): الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ،بغداد.
(*) تم استخراج المتوسط الفرضي للمقياس عن طريق جمع أوزان بدائل المقياس الخمسة وقسمتها على عددها ثم ضرب الناتج في عدد الفقرات. فمجموع أوزان الفقرات 5،4،3،2،1 هو(15) وعددها( 5) إذن متوسط أوزان البدائل يكون بضرب (3) .
(*) عدد الفقرات (22) فيكون المتوسط الفرضي ( 66).
(*) اختبار كالموكروف - سميرنوف.
(*) بلغت القيمة الجدولية ( 3.83) عند مستوى(0.01)

Downloads

Issue

Section

Articles

How to Cite

Al-Faisal, A. A. (2019). The Interactive Communication and its Reflection on Social Capital. ALBAHITH ALALAMI, 11(44), 7-40. https://doi.org/10.33282/abaa.v11i44.270

Similar Articles

1-10 of 326

You may also start an advanced similarity search for this article.